دانلود پایان نامه رشته مهندسی برق با عنوان بررسی موتور آسنکرون سه فاز

دانلود پایان نامه

متن کامل پایان نامه رشته : مهندسی برق

با عنوان :  بررسی موتور آسنکرون سه فاز

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

پایان نامه کارشناسی رشته مهندسی برق

عنوان :

بررسی موتور آسنکرون سه فاز

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

مقدمه:

از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.

از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.

1 – 1 ) ساختمان موتورهاي القايي سه فاز :

شکل ( 1-1 ) تصوير يک موتور القايي سه فاز و قطعات آن را نشان ميدهد .

1-1 – 1 ) استاتور :

هستۀ استاتور به صورت ورقه ورقه ( لايه لايه ) از جنس فولاد مرغوب ساخته مي شوند و علت مورق بودن استاتور جلوگيري از جريان فوکو و تلفات ناشي از آن مي باشد .

سطح داخلي استاتور حاوي شيارهاي متعددي جهت سيم پيچ هاي سه فاز است .

هر کلاف در دو شيار مي نشيند و طول استوانه ها مقداري بيشتر از طول کلاف ها خواهند بود . سيم بندي استاتور به صورت مثلث و يا ستاره قابل تنظيم می باشد .

1-1 – 2 ) رتور : هستۀ روتور نيز مورق ساخته شده ( لايه لايه ) و از جنس مواد فرو مغناطيسي مرغوب ساخته مي شود سطح خارجي رتور همانند استاتور داراي شيارها يي است و هادي هاي رتور در آن جاسازي مي شوند . رتور از نظر ساختماني به دو نوع تقسيم مي شوند :

1 – موتور سيم پيچي شده که درون شيارهاي رتور ميله هاي مسي يا آلومينيومي قرار ميگيرد .

2 – موتور قفس سنجابي که درون شيارهاي رتور ميله هاي مسي يا آلومينيومي قرار مي گيرد .

بايد دانست در رتور قفس سنجابي ميله ها از دو سمت توسط حلقه هاي انتهايي به هم متصل يا به عبارت بهتر اتصال کوتاه شده اند . در رتور سيم پيچي شده در حقيقت يک اتصال کوتاه شده داريم .

1-1 -3 ) حلقه هاي لغزان :

کارخانه هاي سازنده سه پايۀ رتور را از درون به يکديگر وصل کرده وهر سه پايانۀ ديگر را از ماشين خارج و به حلقه هاي لغزان بر روي محور رتور متصل مي سازند .

1 – 1 -4 ) جاروبک ها :

بر روي حلقه هاي لغزان جاروبک نصب شده که ساکن است و مي توان از اين طريق مقاومت رتور را تغيير داد .

1 – 1- 5 ) ياتاقان و بدنه :

1 2 ) عملکرد موترهاي القايي سه فاز :

شکل ( 7 – 1 ) يک موتور دو قطبي را نشان ميدهد . در اين دياگرام فقط يک دسته هادي براي هر فاز نشان داده شده است . البته هر يک از اينها نشان دهنده يک سري سيم بندي در شيارهاي مختلف است به طوريکه يک توزيع سينوسي از نيروي محرکه القايي در فاصله هوايي ايجاد شود مي توان يک مدل الکتريکي براي موتورهاي القايي ارائه داد .

1 2 1 ) موتور ساکن :

اگر استاتور موتر شکل ( 7 – 1 ) بوسيلۀ يک منتبع سه فاز متقارن تحريک شود آنگاه يک ميدان گردان در فاصلۀ هوايي ايجاد خواهد شد . اين ميدان گردان از هادي هاي رتور عبور کرده و در آنها ولتاژ القا مي کند اين ولتاژها سينوسي هستند و با هم اختلاف فاز دارند . بنابراين اگر موتور ساکن باشد به سادگي يک ترانسفورماتور عمل مي کند . ممکن است فرض شود سيم بندي استاتور و رتور هر دو ستاره باشند بدون اينکه توجه به واقعيت آنها بشود . چون موتور شبيه به ترانسفور ماتور سه فاز عمل مي کند مي توانيم مدار معادل يک فاز آن را بکشيم .

فرض کنيد سيم پيچ رتور مدار باز باشد و يک شبکه سه فاز متقارن استاتور را با فرکانس ws تغذيه کند . ولتاژ فاز آن برابر Va باشد . جريان متنجه Ia و ديگر جريان هاي منتجه در فازهاي ديگر يک ميدان گردان در فاصلۀ هوايي ايجاد مي کنند که باعث ايجاد ولتاژ القايي Ema در فاز a مي شود . مقداري فلوي پراکنده نيز هست که آن را به صورت lsدر مدار نشان مي دهند که يک افت ولتاژ القايي در مدار ايجاد مي کند . بعلاوه به دليل وجود مقاومت سيم پيچ يک افت ولتاژ اهي نیز خواهيم داشت که در مدار به صورت مقاومت Rs نشان داده شده است .

هنگامي که رتور مدار باز باشد در ترانسفور ماتور ايده ال جريان نداريم بنابر اين Ia همان جريان مغناطيس کنندگي Ima مي باشد . ميدان گردان ولتاژ القايي Ema را در فاز    a ايجاد مي کند ضمناً در اثر همين ميدان گردان ولتاژ Ema نيز در رتور القا خواهد شد .

بنابر اين :

(1-1)
اما به دليل وجود زاويۀ بين استاتورور تور مطابق شکل بين ولتاژها اختلاف فاز به وجود خواهد آمد ولتاژهاي القايي استاتورور تور در يک زمان به مقدار پيک نمي رسند بلکه زماني به اندازۀ طول مي کشد . بنابر اين نسبت ولتاژهاي استاتور ورتور مطابق رابطۀ زير مي باشد .

(2-1)
اگر با متعادل به رتور و صل شود و استاتور با شبکه سه فاز متعادل تغذيه شود آنگاه جريان هاي متعادل با فرکانس Wr = Ws در رتور خواهيم داشت و معادلات آنها به صورت زير مي باشد .

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه :102

قیمت : 4800 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :  

     فقط پیامک        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما

  serderehi@gmail.com

ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

---  -- ----