دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی با موضوع بررسی تکنیک های توليد پارچه چادر مشكي

متن کامل پایان نامه رشته : علوم تربیتی

با عنوان : بررسی تکنیک های  توليد پارچه چادر مشكي

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی تکنیک های  توليد پارچه چادر مشكي

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

مقدمه:

الحمد لله رب الرض و السماء و صلوات الله و سلامه علي محمد و آل محمد و عجل الله تعالي في فرجهم.

هدف اوليه اين پايان نامه ارتقاء كيفيت پارچه چادر مشكي داخلي بود. اما با تحقيقات انجام شده در اين زمينه به اين نتيجه رسيديم كه اين عمل به سادگي امكان پذير نيست و در توليد اين پارچه تكنيكهاي زيادي به كار مي رود كه از طرفي امتحان خود را به خوبي پس داده اند و از طرفي از نظر مباني نظري اطلاعات زيادي در اين مورد در دسترس نيست.

به همين جهت تصميم بر آن شد كه ضمن انجام آزمايشات تعيين شده يك پايه گذاري اوليه جهت شروع تحقيقات بيشتر پيرامون اين تكنيكها انجام گيرد.لازم به ذكر است كه توجه به مباني نظري اين تكنيكها ميتواند در آينده موجب تحولاتي در صنعت نساجي گردد.

در اين پايان نامه به طور مختصر به بيان اين تكنيكها و طرح سوالاتي مي پردازيم كه موجب گشايش گرههاي علمي پيرامون توليد پارچه چادر مشكي مي شود ان شاءالله.

  • ارتباط چادر مشكي و حجاب

علت عمده و اساسي استفاده از پارچه چادر مشكي پوشاندن تمام سطح بدن و برجستگيهاي بدن زن و همچنين جلوه ننمودن وي در سطح اجتماع مي باشد. بنابراين جهت يك بررسي ريشه اي و عميق مي بايست ابتدا به تاريخچه اين نوع پوشش و كلاً پوشش با اين نيت كه حجاب ناميده مي شود پرداخت.

  • تاريخچه حجاب در بين ملل و اقوم مختلف

با توجه به مدارك تاريخي قدر مسلم اين است كه قبل از اسلام حجاب در ميان بعضي ملل وجود داشته است. در ايران باستان و در ميان قوم يهود و احتمالاً در هند حجاب وجود داشته است و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است. اما در عصر جاهليت عرب وجود نداشته و به وسيله ي اسلام در عرب پيدا شده است.

ويل دورانت در صفحه 30 جلد 12 كتاب «تاريخ تمدن» ترجمه فارسي، راجع به قوم يهود و قانون تلمود مي نويسد:

«اگر زني به نقض قانون يهود مي پرداخت چنانكه مثلاً بي آنكه چيزي بر سر داشت به ميان مردم مي رفت و يا در شارع عام نخ مي رشت يا با هر سنخي از مردان درد و دل مي كرد يا صدايش آن قدر بلند بود كه چون در خانه اش تكلم مي كرد همسايگان مي توانستند سخنان او را بشنوند در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد»

در جمله ي «بي آنكه چيزي بر سرداشت» همان پوشش پارچه اي مانند روسري و چادر مي تواند اشاره شده است .

همچنين وي در جلد اول همان كتاب و در صفحه 552 راجع به ايران باستان پس از داريوش مي گويد:

«زنان طبقات بالاي اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان روپوش دار از خانه بيرون بيايند و …»

وي همچنين درباره تاريخچه حجاب در اسلام در جلد 11 «تاريخ تمدن» صفحه 111 مي گويد:

«حجاب و خواجه داري در ايام وليد دوم (127-126 هجري قمري) معمول شد.»

او طوري سخن مي گويد كه گويي در زمان پيامبر گرامي اسلام (ص) كوچكترين دستور يا آيه اي درباره ستر و پوشش زنان مسلمان صادر نشده است و زنان قرن اول با بي حجابي كامل رفت و آمد مي كرده اند.

در سنن ابوداود جلد 2 صفحه 382 از ام سلمه كه يكي از همسران پيامبر گرامي اسلام (ص) است نقل مي كند كه ام سلمه مي گويد:

«پس از آنكه آيه سوره احزاب «يُدنيهنَ عَلَيهنَّ مِن جَلابيهنَّ» نازل شد، زنان انصار چنين كردند.»

آيات 27 تا 31 سوره نور بيانگر وجوب رعايت ستر و حجاب براي زنان مسلمان است. پس مشخص مي شود كه حجاب اسلامي از همان صدر اسلام وجود داشته است. ضمن اينكه تاريخ اسلام اين ادعا را رد كرده است و احاديثي نيز از ائمه اطهار (ع) در مورد جزئيات و حدود رعايت حجاب اسلامي نقل شده است كه مي توان دراين مورد به كتب «وسائل الشيعه ، جلد 3» و نيز «كافي، جلد 5» رجوع نمود كه از كتب معتبر شيعه مي باشند.

آنچه كه از بررسي اسناد تاريخي حاصل مي شود اين است كه حجاب اسلامي از نظر فلسفه وجودي، معقول ترين و منطقيترين علل را دارد و از نظر حدود نيز ضمن كامل بودن آنها از حجابهاي مانند آنچه در مورد برخي از زنان ايراني گفته مي شود سهل تر است.

1-3- از چادر دوره اشكاني تا چادر مشكي

پوشش چادر ايراني در دوره اشكانيان نيز براي زن ايراني ذكر شده است كه در زير تصوير زن ايراني با حجاب دوره اشكانيان ديده مي شود.

طبق تحقيقات انجام شده چادر مشكي به همراه چادر سفيد، روبنده و چاقور كه نوعي شلوار جوراب دار بوده است در دوره زنديه مورد استفاده بوده است و از آن زمان تاكنون چادر مشكي مورد مصرف بوده است و به عنوان پوشش زنان شيعه ايراني شناخته شداست. در زير تصويري از زن ايراني دوره زنديه با پوشش چادر سفيد و چادر مشكي ديده مي شود:

1-4-پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران

پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به جهت تأمين نياز داخلي ورفع وابستگي در اين زمينه تلاشهايي صورت گرفت كه متأسفانه تاكنون شاهد رشد چشمگيري در اين زمينه نبوده ايم. از جمله علل عمده اين عقب ماندگي را مي توان سرمايه گذاري ضعيف در بخش تحقيقات نبود ستاد يا مركز پيگير در اين زمينه و همچنين مشكل بزرگ وجود مافياي سودجو در جريان واردات پارچه چادر مشكي مي توان د باشد.

در سال 65-1364 يك هيأت علمي ايراني جهت بررسي مراحل و تخمين بودجه مورد نياز جهت راه اندازي چند كارخانه توليد پارچه چادر مشكي در ايران از طرف بنياد مستضعفان جمهوري اسلامي ايران به كره جنوبي اعزام گرديد كه طي تحقيقاتي به اين نتيجه رسيد كه با به كارگيري بودجه اي كه دو يا سه سال صرف خريد اين محصول از كشورهاي خارجي مي گردد مي توان چند كارخانه چادر مشكي راه اندازي نمود كه نياز داخلي را برطرف نمايد.

نظام خاصي كه جهت توليد اين پارچه و يا كلاً پارچه هاي مختلف در كشور كره جنوبي ديده شده است جالب و قابل ملاحظه است و شايد بتوان با راه اندازي نظام توليدي مشابه آن برخي از مشكلات پيش روي توليد كنندگان خصوصاً در زمينه توليد پارچه چادر مشكي را برداشت.

1-4-1- نظام توليد خوشه اي

در اين نظام توليدي كل مجموعه ريسندگي، بافندگي و رنگرزي و تكميل و عرضه كالا منسجم نبوده بلكه يك يا چند بخش م يتواند به صورت خوشه اي عمل كند.

به عنوان مثال طبق گزارش كارشناس نساجي كه از نزديك شاهد اين نظام توليدي بوده است بخش بافندگي به صورت خوشه اي عمل مي نمايد و به صورت كارگاههاي كوچك و يا حتي يك ويا دو ماشين بافندگي در خانه ها عمل مي كند.

مديريت مركزي مي تواند پس از توليد نخ در كارخانه ريسندگي آن را ميان بافندگان پخش نموده سپس پارچه بافته شده را تحويل گرفته وبه كارخانه منتقل مايد و سپس كالاي نهايي را به سيستم عرضه كالا منتقل نموده و در ضمن عمليات تبليغات كالا را اداره نمايد.

مزيتهاي اين سيستم به طور كلي عبارت است از:

  • بخش قابل توجهي از سرمايه ثابت شركت مي تواند صرفه جويي شود به اين صورت كه هر گروه بافنده خود مسئول خريد و گهداري از ماشين بافندگي مي باشدو فقط به صورت فردي كار مي كند. از آن جهت كه بهترين پارچه هاي چادري با دستگاه ماكويي بافته مي شوند و قيمت آن دستگاه نيز بسيار پايين است در زمينه توليد پارچه چادر مشكي استفاده از نظام توليد خوشه اي بخش بافندگي مفيد به نظر مي رسد.
  • تمام انرژي واحدهاي توليدي صرف توليد و افزايش كيفيت و بهره وري اقتصادي خواهد شد و اين واحدها از ارتباط مستقيم با مسائل مديريتي محفوظ مي مانند.
  • در نظام هاي مالياتي مختلف بسته به قوانين امكان كسر ماليات يا حذف آن از بخش خوشه اي وجود دارد كه در اين زمينه بايد بررسي هاي بيشتري انجام شود.

به هر حال نظام توليد خوشه اي، نظامي تجربه شده مي باشد كه شايد بتواند در زمينه توليد پارچه چادر مشكي با كاهش هزينه توليد و افزايش كيفيت كالاي نهايي راهگشاي امر خودكفايي كشور در اين زمينه باشد.

1-4-2- مصرف داخلي

طبق گزارشات مندرج در مطبوعات ايران مصرف داخلي اين پارچه در سالهاي اخير حدود 30 ميليون متر مربع در سال ذكر شده است كه اين رقم بالا نشان دهنده بازار مناسبي براي توليد كنندگان اين پارچه مي باشد.

گفته مي شود كه معمولاً تجار عرضه كننده اين پارچه آن را از كارخانه توليد كننده بدون مارك خريداري كرده و مارك مورد نظر خود را بر روي پارچه درج مي كنند. با اين حساب خطر تقلب در بازار فروش اين پارچه زياد مي باشد و خريدار به جاي نام كارخانه توليد كننده با نام كمپاني عرضه كننده پارچه مواجه است.

1-4-3- كارخانجات داخلي

بر اساس تحقيقات انجام شده تاكنون چند كارخانه در سطح كشور دست به توليد اين پارچه زده اند كه عبارتند از:

  • كارخانه حجاب شهركرد كه در راستاي اجراي طرح حجاب احداث شده است و داراي كارخانه بافندگي حجاب و كارخانه تكميل لاله نقش مي باشد. بنابر گفته يك مقام عالي رتبه اين كارخانه فعاليت آن در زمينه توليد پارچه چادر مشكي به سال 79-78 باز مي گردد و از سال 82 تاكنون نيز فعاليت خود را به طور جدي پيگيري نموده است.
  • كارخانه كرپ ناز كرمانشاه كه طبق تحقيقات انجام شده با فراز و نشيبهايي مواجه بوده كه به علت كمبود اعتبار مالي فعاليت آن در زمينه توليد پارچه چادر مشكي مختل شده و از فعاليت فعلي آن در اين زمينه اطلاعي نداريم.
  • كارخانه ايران مرينوس قم كه در نيمه دوم سال 85 پارچه چادر مشكي با نام «الزهرا» را توليد نموده است و سابقه تحقيقات 4 ساله در اين زمينه را دارد. تا دي ماه 85 اين كارخانه نخ جهت توليد پارچه چادر مشكي را از كره جنوبي وارد كرده و مراحل بافندگي و رنگرزي و تكميل را انجام مي داده است.

طي آزمايشات انجام شده پارچه توليدي كارخانه ايران مرينوس مورد بررسي قرار گرفته و پارچه اي با مارك فرست كلاس به عنوان نمونه خارجي و يك پارچه مطلوب مصرف كننده، هم از نظر كيفيت و هم از نظر قيمت در نظر گرفته شده است.

1-5-خصوصيات جلب كننده نظر مشتري

لازم به ذكر است كه خصوصياتي كه رضايت مشتري را جلب مي كنند عبارتند از:

  • زير دست نرم و لطيف (به دليل سليقه عمومي زنان)
  • مقاومت سايشي مناسب از آن جهت كه معمولاً لبه هاي انتهايي چادر در معرض سايش است.
  • از آنجايي كه اين پارچه تمام اطراف بدن مصرف كننده را مي پوشاند و از هر طرف در معرض گير كردن به اشياء مختلف است مي بايست از استحكام كششي مناسبي برخوردار باشد.
  • هدف نهايي از مصرف اين پارچه ستر و پوشيدگي كامل است و روشن است كه اين پارچه نبايد بدن نما باشد و نور نبايد به راحتي از آن عبور كند.
  • با توجه به رنگ تيره آن و استفاده مداوم در طول سال از اين پارچه مناسب است كه نفوذ پذيري هوا در اين پارچه به حدي باشد كه حرارت بدن را به راحتي تخليه كند تا در فصول گرم سبب رنجش مصرف كننده نگردد. البته اگر آب و هواي هر منطقه را در توليد پارچه براي آن منطقه دخالت دهيم موضوع متفاوت خواهد بود. زيرا در نقاط سردسير نفوذ پذيري هوا مطلوب نيست.
  • ثبات رنگ كه شايد مهم ترين عامل باشد. خصوصاً ثبات نوري رنگ كه البته دستيابي به آن كار دشواري است.
  • چروك پذيري كم

ساختار ليف و ريسندگي نخ مصرفي

در پارچه چادر مشكي

2-1- پلي استر تنها ليف مصرفي

طي تحقيقات انجام شده پارچه هاي چادر مشكي معمولاً از فيلامنت 100% پلي استر بافته مي شوند. در اينجا جاي اين سوال است كه با توجه به مشكلات عمده اي كه پيش روي توليد كندگان است خصوصاً در زمينه رنگرزي پلي استر با ثبات نوري بالا، آيا نمي توان از ليف ديگري كه مشكلات پلي استر را نداشته باشد و خصوصيات مورد نظر مصرف كننده را تأمين نمايد ضمن اينكه از نظر اقتصادي نيز به صرفه باشد استفاده نمود؟

پاسخ به اين سوال خود تحقيقات جامعي را مي طلبد كه از حوزه اين تحقيق خارج است.

2-2- ساختار فيزيكي ليف پلي استر

اهميت وجود نقاط كريستال و آمورف و تأثير آنها بر خواص ليف بر كسي پوشده نيست در يك ماده كريستالي مولكولهادر يك مسير مشخص و مرتب شده در يك شبكه كريستالي قرار مي گيرند مانند كريستال نمك، در مورد پليمرهايي كه الياف را تشكيل مي دهند ساختمان كريستالي بايد كم وبيش در مولكول ليف تشكيل گردد تا الياف بتوانند خواص مورد نياز صنعت نساجي را دارا باشند. كريستالي بودن پليمر باعث افزايش قدرت كشش و استقامت مي گردد ولي از طرفي افزايش بيش از اندازه كريستالي در ساختمان ليف يك حالت خشك و شكننده به پليمر مي دهد وجود قسمت آمورف كه باعث ايجاد خاصيت الاستيسيته و خاصيت جذب رنگ پليمر مي باشد ضروري و لازم است.

بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه براي رسيدن به حالت الاستيسيته پارچه چادر مشكي كه از خصوصيات اجتناب ناپذير اين پارچه است وجود نقاط آمورف زياد ضروري است و مهم تر از اين مطلب آن است كه با توجه به رنگرزي دشوار پلي استر و اهميت ثبات رنگ در پارچه چادر مشكي جهت دستيابي به عمليات رنگرزي پارچه پلي استر كه ثبات رنگ بالايي داشته باشد وجود نقاط آمورف زياد در ليف پلي استر ضروري مي نمايد.

آرايش يافتگي مولكولها در الياف يعني قرار دادن زنجير بزرگ مولكولي در امتداد محور طولي الياف. طرز قرار گرفتن مولكول در يك ليف طبيعي (كه در آن قسمتي از مولكولها در امتداد ليف قرار دارد) و متوسط انحراف از محور طولي ليف مشخصه ايست از هر ليف طبيعي . در مورد الياف مصنوعي اين امكان وجود دارد كه درجه آرايش يافتگي را بتوانيم كنترل كرده و درصد آن را مطابق نياز تعيين نماييم زيرا اگر يك ماده پليمري كه در آن مولكولها بطور نايكنواخت قرار گرفته در شرايط خاصي تحت تأثير كشش (Drawing) در يك جهت مشخص قرار گيرد مولكولهاي آن ماده پليمري سعي مي كنند كه خودشان را در همان جهت قرار دهند. براي دستيابي به نقاط كريستال بيشتر يكي از راهها آن است كه زجير مولكولي بطور موازي و كاملاً نزديك به هم باشند.

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه :36

قیمت : 4800 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :  

     ۰۹۳۰۹۷۱۴۵۴۱ فقط پیامک        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما

  serderehi@gmail.com

ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

---  -- ----