دانلود متن کامل پروژه رشته معماری با موضوع مسـجـد

متن کامل پایان نامه رشته : معماری

با عنوان : مسـجـد

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده فنی و مهندسی

پایان نامه کارشناسی

مهندسی معماری

عنوان پروژه:

مسـجـد

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

فهرست مطالب

چکیده………………………………….. ۱

الف: مبانی هنر دینی……………………… ۲

ب: مبانی معنوی طراحی مسجد………………… ۷

ج: تعیین مبانی معنوی در عناصر مسجد………… ۱۲

تاریخچه عناصر مسجد………………………. ۱۹

از ساختن خود تا ساختن محیط……………….. ۲۲

مخاطب شناسی بیان………………………… ۲۶

فکر و ذکر………………………………. ۳۰

معرفی یک واژه نمونه دلیل…………………. ۳۱

نیایش و زیبایی‌شناسی……………………… ۳۶

نمونه‌های موردی………………………….. ۳۸

منابع و مآخذ…………………………… ۱۰۴

چکیده

در سطور زیرمسجد از نگاه خاصی مورد بررسی قرار گرفته است . معمولا در بررسی مساجد، حتی افرادی مثل مرحوم گدار، تنها در مواد به کار رفته ساختمان آنها کنکاش کرده اند که البته خود قابل تحسین است و در مقابل عده ای مثل بوکهارت ، معنویت را بی هیچ توجهی به ماده ، جوهر قرار داده و بقیه را عرضی می دانند .

در مقاله زیر نگارنده سعی کرده با توجه به قلت اندوخته خویش نگاهی از منظر اسلام و اندیشه اسلامی به مساجد و مهم تر از آن به سازندگان آنها بیاندازد . بر همین اساس مقاله به قسمت های زیر تقسیم شده است :

الف – مبانی هنر دینی

ب – مبانی معنوی طراحی مسجد

ج – تعیین مبانی معنوی در عناصر مسجد

الف – مبانی هنر دینی

ما برای رسیدن به یک تعریف شفاف از هنر دینی و احیانا هنر قدسی ، بایستی با نگرشی در حد توان ژرف در مبانی زیبایی شناسی اسلام ، موضع اسلام ( نه موضع خود) را حتی المقدور در وادی قلم و انشاء الله در بستر شهر اسلامی به شکوفایی و عمل برسانیم . اصولی که در زیر می آید به نظر حقیر ، می تواند نظر اسلام باشد .

۱- آینگی : بر خلاف تمدن غرب که اساس را بر من می گذارد و با نگاه او مانیستی به جهان می‌نگرد ، هنرمند مسلمان اصولا نگاه و تاویلی خاص خود ندارد و حتی امضای خاصی به نام خود نمی‌گذارد . شهید آوینی در این مورد می گوید :

آنچه در عالم تحقق می یابد ، به مشیت مطلقه خداوند باز می گردد با لذات یا بالعرض زیباییها با لذت و زشتی ها بالعرض و لکن فعل هنری از آن جا که به وساطت صفت خلاقیت روح خدایی انسان انجام می گیرد عین حسن بها حضرت حق است و بر این اساس می تواند در نظام احسن عالم جذب شود و با لذات به خلاقیت خدایی منتسب گردد . روشن است که این مطلب تحقق نمی یابد مگر با فنای هنرمند در خدا هنرمند باید آینگی بداند …که آیینه از خود هیچ ندارد و هر چه هست آن وجود حقیقی است که خود را در آینه می نگرد . ۱

در همین رابطه به ریشه و خاستگاه او مانیستی تفکر پستمدرن و مدرنیته و هم تضاد شدید آن با این تفکر توجه کنید .

۲- عدم تبلور زیبایی صرف : وقتی ما به حاصل دست معمار هستی می نگریم زیایی را در جای جای هر آفریده می توان به نظاره نشست اما ما آفریده ای به نام زیبا نداریم یعنی گل هست ولی این گل در عین زیبایی فقط زیبا نیست شهید آوینی می گوید:

در جهان آفرینش طبعا چیزی موجود نیست که فقط زیبا باشد و لاغیر . یعنی ممکن نیست در جواب پرسش ماهیتی این چیست ؟ بگویند این زیباست اما زیایی صفتی برای موصوف خود می تواند باشد مثل مسجد ، باغ و گل و … مسجد و مسکن ما نیز به کار زندگی مسلمان قرون قبلی می آمده است و تنها حاصل تلاش زیبایی صرف نبوده است؟ ۲

۳ – قالب و محتوا حیطه متحد هنر دینی : کم نیستند اندیشمندانی که سعی دارند الهامات عرفانی خود را در قالب زبان جهانی (و مخصوصا غربی) هنر معرفی کنند و بیافرینند . غافل از اینکه از کوزه برون همان تراود که در اوست .

شهید آورینی می گوید :

هنر دینی هرگز هنری نیست که در قالب ها و مواد هنری جدید و در محتوا یا مضمون دینی باشد : هنر دینی ماده و صورت ، قالب و محتوی را هر دو از دین می گیرد و الهامات و شوارق دینی و عرفانی، خود عین هنر هستند ، نه آنکه الهامات و اشراقات دینی در قالب های مجزا و منفک از خویش تزریق شوند . و هنر حقیقی لزوما هنری وحدت گراست این وحدت همان توحید است در این هنر قالب و محتوا به عینیت و وحدت می رسند و در یک تجلی واحد با لذات مخاطب خویش را به آسمان دلالت می کنند . ۳

۴ – وجود رویه در دوران های متعدد : در این باره بهترین سخن از قلم شهید آوینی جاری شده است : عدم بروز سبک های متفاوت هنری در هنر دینی به آن دلیل است که هنر دینی هنر وحدت و توحید است حال آنکه هنر امروز هنر کثرت است در هنر دینی همیشه کثرات از طریق مثال های مجرد در وحدت و توحید مستحیل می گردند و لذا عدئم بروز سبک ها در هر هنر دینی حسن و جمال آن است نه عیب و نقص آن.۴

۵ – معمار کیست ؟ در طریقت معماران اسلامی خصوصا قبل از عصر صفوی معمار از یادآوری نام خود در بنا، بر خلاق هنرمندان اروپایی ، خودداری می کند زیرا اصولا معمار مسلمان ایرانی ، خود را آفریده می داند و نه آفریننده ، او خود را خالق بنا نمی داند .

شهید آوینی در این باره می گوید :

حکمت وجود هنرمندان آن است که (واسطه) ایجاد چنین آثاری باشند و بنابراین در سنت هنری ملل این سوی کره زمین ، خلاف آنچه در غرب معمول است آثار هنری از هنرمندان مشهورترند و فی المثل مسجد شیخ لطف الله را همه عزیز می دارند اما (عزت) معمار این مسجد در (گمنامی) اوست چرا که هنرمندان خود را جز(واسطه) فیض نمی دانند و کار هنری را اگر چه مصنوع سرپنجه آنان است از (تعلق) خویش بیرون می شمارند . ۵

۶- تعریفی مقدس درباره اشیا یا همان معنای نمادی آنها به نظر می رسد که بسیاری از مورخان و مستشرقان غربی نتواسته اند مرز هنر دینی در شرق را بر اساس تلقی خود از کلیسا تحدید کنند . در واقع هنر مسلمانان و هنر دینی اسلام در بسیاری نقاط اشتراک نظر دارند و اشتراک معنای نمادین چه در کوچک ترین اشیای روزمره و چه در بناهای با شکوه بسیار نزدیک به هم است .

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه :۱۳۴
قیمت : ۴۸۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :  

     ۰۹۳۰۹۷۱۴۵۴۱ فقط پیامک        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما

  serderehi@gmail.com

ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

---  -- ----

آدرس : تهران – خیابان انقلاب – بین چهار راه ولیعصر و دانشگاه تهران – خیابان ابوریحان – پلاک ۹۳ – تیم برنامه نویسی فناوران ایده پرداز

مطالب مشابه

0 پاسخ ها

یک جواب دهید

پیشنهاد, مشکل یا سوالی دارید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *