دانلود متن کامل پروژه رشته معماری با موضوع مسـجـد

متن کامل پایان نامه رشته : معماری

با عنوان : مسـجـد

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد تهران جنوب

دانشکده فنی و مهندسی

پایان نامه کارشناسی

مهندسی معماری

عنوان پروژه:

مسـجـد

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

فهرست مطالب

چكيده………………………………….. 1

الف: مباني هنر ديني……………………… 2

ب: مباني معنوي طراحي مسجد………………… 7

ج: تعيين مباني معنوي در عناصر مسجد………… 12

تاريخچه عناصر مسجد………………………. 19

از ساختن خود تا ساختن محيط……………….. 22

مخاطب شناسي بيان………………………… 26

فكر و ذكر………………………………. 30

معرفي يك واژة نمونة دليل…………………. 31

نيايش و زيبايي‌شناسي……………………… 36

نمونه‌هاي موردي………………………….. 38

منابع و مآخذ…………………………… 104

چكيده

در سطور زيرمسجد از نگاه خاصي مورد بررسي قرار گرفته است . معمولا در بررسي مساجد، حتي افرادي مثل مرحوم گدار، تنها در مواد به كار رفته ساختمان آنها كنكاش كرده اند كه البته خود قابل تحسين است و در مقابل عده اي مثل بوكهارت ، معنويت را بي هيچ توجهي به ماده ، جوهر قرار داده و بقيه را عرضي مي دانند .

در مقاله زير نگارنده سعي كرده با توجه به قلت اندوخته خويش نگاهي از منظر اسلام و انديشه اسلامي به مساجد و مهم تر از آن به سازندگان آنها بياندازد . بر همين اساس مقاله به قسمت هاي زير تقسيم شده است :

الف – مباني هنر ديني

ب – مباني معنوي طراحي مسجد

ج – تعيين مباني معنوي در عناصر مسجد

الف – مباني هنر ديني

ما براي رسيدن به يك تعريف شفاف از هنر ديني و احيانا هنر قدسي ، بايستي با نگرشي در حد توان ژرف در مباني زيبايي شناسي اسلام ، موضع اسلام ( نه موضع خود) را حتي المقدور در وادي قلم و انشاء الله در بستر شهر اسلامي به شكوفايي و عمل برسانيم . اصولي كه در زير مي آيد به نظر حقير ، مي تواند نظر اسلام باشد .

1- آينگي : بر خلاف تمدن غرب كه اساس را بر من مي گذارد و با نگاه او مانيستي به جهان مي‌نگرد ، هنرمند مسلمان اصولا نگاه و تاويلي خاص خود ندارد و حتي امضاي خاصي به نام خود نمي‌گذارد . شهيد آويني در اين مورد مي گويد :

آنچه در عالم تحقق مي يابد ، به مشيت مطلقه خداوند باز مي گردد با لذات يا بالعرض زيباييها با لذت و زشتي ها بالعرض و لكن فعل هنري از آن جا كه به وساطت صفت خلاقيت روح خدايي انسان انجام مي گيرد عين حسن بها حضرت حق است و بر اين اساس مي تواند در نظام احسن عالم جذب شود و با لذات به خلاقيت خدايي منتسب گردد . روشن است كه اين مطلب تحقق نمي يابد مگر با فناي هنرمند در خدا هنرمند بايد آينگي بداند …كه آيينه از خود هيچ ندارد و هر چه هست آن وجود حقيقي است كه خود را در آينه مي نگرد . 1

در همين رابطه به ريشه و خاستگاه او مانيستي تفكر پستمدرن و مدرنيته و هم تضاد شديد آن با اين تفكر توجه كنيد .

2- عدم تبلور زيبايي صرف : وقتي ما به حاصل دست معمار هستي مي نگريم زيايي را در جاي جاي هر آفريده مي توان به نظاره نشست اما ما آفريده اي به نام زيبا نداريم يعني گل هست ولي اين گل در عين زيبايي فقط زيبا نيست شهيد آويني مي گويد:

در جهان آفرينش طبعا چيزي موجود نيست كه فقط زيبا باشد و لاغير . يعني ممكن نيست در جواب پرسش ماهيتي اين چيست ؟ بگويند اين زيباست اما زيايي صفتي براي موصوف خود مي تواند باشد مثل مسجد ، باغ و گل و … مسجد و مسكن ما نيز به كار زندگي مسلمان قرون قبلي مي آمده است و تنها حاصل تلاش زيبايي صرف نبوده است؟ 2

3 – قالب و محتوا حيطه متحد هنر ديني : كم نيستند انديشمنداني كه سعي دارند الهامات عرفاني خود را در قالب زبان جهاني (و مخصوصا غربي) هنر معرفي كنند و بيافرينند . غافل از اينكه از كوزه برون همان تراود كه در اوست .

شهيد آوريني مي گويد :

هنر ديني هرگز هنري نيست كه در قالب ها و مواد هنري جديد و در محتوا يا مضمون ديني باشد : هنر ديني ماده و صورت ، قالب و محتوي را هر دو از دين مي گيرد و الهامات و شوارق ديني و عرفاني، خود عين هنر هستند ، نه آنكه الهامات و اشراقات ديني در قالب هاي مجزا و منفك از خويش تزريق شوند . و هنر حقيقي لزوما هنري وحدت گراست اين وحدت همان توحيد است در اين هنر قالب و محتوا به عينيت و وحدت مي رسند و در يك تجلي واحد با لذات مخاطب خويش را به آسمان دلالت مي كنند . 3

4 – وجود رويه در دوران هاي متعدد : در اين باره بهترين سخن از قلم شهيد آويني جاري شده است : عدم بروز سبك هاي متفاوت هنري در هنر ديني به آن دليل است كه هنر ديني هنر وحدت و توحيد است حال آنكه هنر امروز هنر كثرت است در هنر ديني هميشه كثرات از طريق مثال هاي مجرد در وحدت و توحيد مستحيل مي گردند و لذا عدئم بروز سبك ها در هر هنر ديني حسن و جمال آن است نه عيب و نقص آن.4

5 – معمار كيست ؟ در طريقت معماران اسلامي خصوصا قبل از عصر صفوي معمار از يادآوري نام خود در بنا، بر خلاق هنرمندان اروپايي ، خودداري مي كند زيرا اصولا معمار مسلمان ايراني ، خود را آفريده مي داند و نه آفريننده ، او خود را خالق بنا نمي داند .

شهيد آويني در اين باره مي گويد :

حكمت وجود هنرمندان آن است كه (واسطه) ايجاد چنين آثاري باشند و بنابراين در سنت هنري ملل اين سوي كره زمين ، خلاف آنچه در غرب معمول است آثار هنري از هنرمندان مشهورترند و في المثل مسجد شيخ لطف الله را همه عزيز مي دارند اما (عزت) معمار اين مسجد در (گمنامي) اوست چرا كه هنرمندان خود را جز(واسطه) فيض نمي دانند و كار هنري را اگر چه مصنوع سرپنجه آنان است از (تعلق) خويش بيرون مي شمارند . 5

6- تعريفي مقدس درباره اشيا يا همان معناي نمادي آنها به نظر مي رسد كه بسياري از مورخان و مستشرقان غربي نتواسته اند مرز هنر ديني در شرق را بر اساس تلقي خود از كليسا تحديد كنند . در واقع هنر مسلمانان و هنر ديني اسلام در بسياري نقاط اشتراك نظر دارند و اشتراك معناي نمادين چه در كوچك ترين اشياي روزمره و چه در بناهاي با شكوه بسيار نزديك به هم است .

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه :134
قیمت : 4800 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :  

     ۰۹۳۰۹۷۱۴۵۴۱ فقط پیامک        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما

  serderehi@gmail.com

ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

---  -- ----

مطالب مشابه