دانلود متن کامل پروژه تحقیقاتی رشته کامپیوتر با موضوع کنترل موتورهای DC

متن کامل پایان نامه رشته : کامپیوتر گرایش سخت افزار

با عنوان : کنترل موتورهای DC

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه جامع علمی – کاربردی

مرکز آموزش علمی – کاربردی

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران

پروژه پایانی دوره کاردانی رشته

کامپیوتر( سخت افزار)

عنوان پروژه

کنترل موتورهای DC

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

فصل اول

۱)کاربرد ماشینهای DC

کاربرد ماشینهای DC شامل بررسی مشخصه کاری آنها همراه با ارزیابی اقتصادی و فنی در مقایسه با دیگر وسایل تبدیل انرژی می باشد. از مزایای برجسته ماشینهای DC آنست که آنها دارای مشخصه های کاری هستند که به سادگی قابل کنترل می باشند. عیب اصلی آنها سرمایه گذاری اولیه زیاد آنهاست. با وجود این هنوز ماشینهای DC به علت ویژگیهای جذابی که دارند در کاربردهای صنعتی در رقابت با سایر محرکه ها در موقعیت مستحکمی قرار دارند. در این قسمت کاربرد ماشینهای DC به اختصار شرح داده می شوند.

کاربردهای موتور

موتورهایDC دارای مشخصه گشتاور- سرعت خیلی خوب و دارای حوزه وسیع کنترل سرعت می باشند. علیرغم تلاشهایی که برای حصول کنترل سرعت در حوزه وسیع با موتورهای AC انجام شده ولکن هنوز فراگیری کاربرد و قابلیت انعطاف موتورهای DC نمی تواند با موتورهای AC رقابت کند. بدین منظور نیازمندی به موتورهای DC حتی در آینده کاهش نمی یابد. بررسی اجمالی از کاربرد موتور DC در زیر آمده است.

۱-۱) موتورهای شنت

۱) به ازای جریان میدان تحریک معین در موتور شنت،کاهش سرعت از بی باری تا بار کامل همواره کمتر از ۶ تا ۸% است. از این رو موتور شنت را موتور سرعت ثابت می نامند. بنابراین برای محرک های با سرعت ثابت در صنعت از موتورهای شنت DC می توان استفاده کرد. اما این موتورها نمی توانند با موتورهای القایی قفس سنجابی سرعت ثابت رقابت کنند زیرا موتور قفسی ارزانتر و قویتر بوده و نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری دارد.

۲) هرگاه محرک سرعت ثابت در سرعتهای پایین مورد نیاز باشد،معمولا” مقایسه بین موتورهای ستکرون و موتورهای DC شنت صورت می گیرد. زیرا ساختمان موتورالقایی چند فاز با عملکرد خوب با تعداد زیاد قطب مشکل است. برای مورد استعمال با سرعت قابل تنظیم در سرعتهای پایین انتخاب موتور شنتDC ترجیح دارد.

۳) هنگامی که بار به رنج وسیعی از کنترل سرعت ( پایین و بالای سرعت پایه) احتیاج داشته باشد موتور شنت DC به کار رود مانند ماشین تراش و غیره .

۴) در یک موتور شنت اگر سیم پیچ از آرمیچر جدا و متصل به یک منبع ولتاژ خارجی شود تبدیل به یک موتور تحریک جداگانه می شود. این موتور کنترل مستقل آرمیچر و میدان تحریک را عرضه می دارد. از آنجایی که موتورهای DC تحریک جداگانه به راحتی با رنج وسیع کنترل سرعت و گشتاور تطبیق پیدا می کنند در کاربردهای قدرت بالا این موتورها به طور وسیع در غلتکهای نورد آلومینیوم و فولاد و سیستم های کنترل سرعت وار- لئونارد مورد استفاده قرار می گیرند. در کاربردهای قدرت کم،موتور DC تحریک جداگانه به طور وسیع به عنوان موتور کنترل مورد استفاده قرار می گیرند.

موتور کنترل موتور کم قدرتی ( کمتر از چند صد وات) با تحریک میدان ثابت و گشتاورT متناسب با جریان آرمیچرI می باشد.

۲-۱) موتورهای سری

خصوصیت برجسته موتورهای سری این است که به مجرد اینکه افزایش گشتاور با لازم باشد سرعت به طور اتوماتیک کاهش می یابد. کاهش سرعت همراه با افزایش گشتاور با یا عکس آن فقط تاثیر کمی روی میزان قدرت الکتریکی گرفته شده توسط موتور سری دارد.

  • از آنجائیکه موتور سری در راه اندازی بارهای سنگین از خود استقامت خوبی نشان می دهد و از طرفی می تواند گشتاورهای راه اندازی بالایی تولید کند لذا بهترین محرک برای حرکت بالابرها،قطارها،خاک بردارها،جرثقیل ها و غیره است. موتورهای القایی روتور سیم پیچی شده با موتورهای سری رقابت می کنند اما انتخاب از نظر اقتصادی مطرح است. در هر حال برای استفاده در حمل و نقل فقط موتور سری انتخاب می شود. بنابراین موتورهای سری استفاده زیادی در همه انواع وسائط نقلیه الکتریکی از قبیل قطارهای برقی،ترامواهای شهری،وسائل تغذیه شده از باطری قابل حمل و نقل،موتورهای راه انداز خودرو و غیره دارند.
  • موتورهای سری برای به حرکت در آوردن بارهای با اتصال دائم مانند بادبزن مورد استفاده قرار می گیرند زیرا گشتاور بار آنها متناسب با مجذور سرعت می کند.

۳) برای اجتناب از آلودگی هوا در شهرهای بزرگ اکنون اتومبیل هایی که با باتری کار می کنند در مقیاس وسیع معمول شده است. برای چنین اتومبیل هایی موتورهای سری که با برشگر کنترل می شوند بسیار مناسب است.

۳-۱) موتورهای کمپوند

۱- موتور کمپوند با میدان سری قوی مشخصه ای نزدیک به موتور سری دارد. بنابراین این نوع موتورهای کمپوند برای بارهایی با گشتاورهای راه اندازی بالا که احتمالا” به صفر کاهش می یابند مورد استفاده قرار می گیرند. در موتور سری معمولی،سرعت بی بار به طور خطرناکی بالا می رود. اما در موتور کمپوند سرعت بی باری توسط میدان شنت ضعیف محدود می گردد.

۲- موتور کمپوند با میدان سری ضعیف مشخصاتی نزدیک به موتور شنت دارد. میدان سری ضعیف سبب می شود مشخصه گشتاور-سرعت نسبت به موتور شنت معمولی افت زیادی داشته باشد. چنین موتورهای کمپوند با مشخصه پر شیب هنگامی استفاده می شوند که بار با کار نوبه ای در محدوده وسیعی نوسان داشته باشد. چرخهای طیار به محور چنین موتورهای کمپوند متصل می شوند که نقش متعادل کننده بار را دارند. در زمان بار کم،چرخهای طیار انرژی جنبشی را ذخیره می کنند،اما در بار پیک،سرعت موتور کاهش می یاید تا چرخ طیار مقداری از انرژی ذخیره شده را به بار تحویل دهد. این امر باعث کم شدن انرژی دریافتی از منبع تغذیه می گردد.

محرکهایی که در آنها از چنین موتورهای کمپوندی استفاده می شود عبارتند از غلطکهای نورد،منگنه پرسی،ماشین طراحی با ماشین فرز و غیره.

۳-هنگامی که ولتاژ تغذیه دو سر ترمینال های موتور تغییرات محسوسی داشته باشد موتورهای حمل و نقل در آن صورت استفاده از موتورهای کمپوند ترجیح داده ی شود. میدان سری به کاهش تغییرات جریان آرمیچر کشیده شده از منبع کمک می کند که این به علت اندوکتانس سیم پیچ تحرکی و نیز اثر نیروی محرکه مغناطیسی میدان سری روی شار اصلی و بنابراین بر روی نیروی ضد محرکه الکتریکی موتور می باشد.

۴- موتور کمپوند نقصانی هرگز به کار نمی رود. در این موتور میدان های شنت با یکدیگر مخالفت می کنند و ممکن است که در بعضی حالات کاری مقدار شار مغناطیسی در فاصله هوایی صفر شود. هنگامی که این اتفاق می افتد سرعت موتور به طور خطرناکی بالا رفته و جریان آرمیچر باعث تحمیل شرایط سخت راه اندازی به موتور می شود و در نتیجه ممکن است موتور کمپوند نقصانی آسیب ببیند.

در هنگام راه اندازی موتور کمپوند نقصانی میدان سری به میدان شنت غلبه دارد. در نتیجه موتور در اثر تولید گشتاور در یک جهت خلاف ساعت می چرخد. اندکی بعد میدان شنت به میدان سری غلبه کرد به طوری که میدان معکوس می شود و بنابراین گشتاور موتور نیز معکوس می شود. حال گشتاور در جهت ساعت است.

در نتیجه سرعت موتور از خلاف ساعت افت می کند به صفر می رسدو سرانجام موتور شروع به گردش از جهت ساعت افت می کند و وقتی موتور از سرعت صفر می گذرد جریان آرمیچر به طور خطرناکی بالا رفته و کموتاتور و سیم پیچی آرمیچر ممکن است آسیب ببیند. بنابراین موتور کمپوند نقصانی هرگز در عمل به کار نمی رود.

در انتها بایستی تاکید کرد که انتخاب موتورDC برای استفاده در محرکهای قابل تنظیم در سرعت نباید فقط بر اساس محاسن یا معایب آن باشد در حقیقت باید تمام جایگزین های مختلف از نقطه نظرهای فنی و اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. مشخصه های کاری موتور و بار باید با یکدیگر سازگار باشد. در عین حال مطالعات مقایسه ای باید بر اساس ترکیب موتور و تجهیزات کنترلی متعلقه نیز انجام گیرد. از آنجاییکه ماشینهای DC به راحتی با شرایط کنترل تطبیق پیدا می کنند. بنابراین وسایل تبدیل انرژی فراگیر( متنوع) به حساب می آیند و از این رو تولید آنها به طور مداوم رو به افزایش است.

۴-۱) موتورهای DCبا آهنربای دائمی (P.M.D.C)

این موتورها در اتومبیل ها به عنوان موتور راه انداز ( استارت)،برف پاک کن،و تهویه مطبوع،برای بالا و پایین بردن پنجره ها و مسواکهای برقی و

غیره به کار می روند. بدون اغراق میلیونها موتور جریان مستقیم با آهنربای دائمی در هر سال ساخته می شود تا تقاضای میلیونها اتومبیل را برآورده سازد.

در نهایت در مورد موارد استعمال موتورهای جریان مستقیم می توان گفت که استفاده از وسائل نیمه هادی قدرت ( الکترونیک قدرت) در سیستم های محرک الکتریکی وقتی کنترل سرعت با گشتاور دقیق مورد نیاز باشد موضع رقابت موتورهای DC تقویت می شود.

در موتورهای DC معمولی سیم پیچی میدان ساکن جهت ایجاد مغناطیسی لازم ماشین با جریان مستقیم تحریک می شود. در موتورهای DC با آهنربای دائمی به جای آهنربای الکتریکی ساکن و سیم پیچی تحریک آنها از آهنربای دائمی استفاده می شود. رتور این موتور مشابه رتور معمولی است. یعنی رتور موتور DC با آهنربای دائمی توسط مجموعه ای از آهنرباهای دائمی که به استاتور وصل شده اند تولید می شود. رتور این موتور مشابه رتور موتور معمولی است. یعنی رتور موتور DC با آهنربای دائمی از هسته آرمیچر،سیم پیچی آرمیچرو کموتاتور تشکیل یافته است. جاروهای کربنی ساکن نیز همانند موتورهای معمولی بر روی کموتاتور قرار دارند.

موتورهای DC با آهنربای دائمی به تعداد زیاد در اتومبیل ها جهت برف پاک کن،گرم کن ها،و تهویه مطبوع، جهت بالا و پایین بردن پنجره ها،ماشینهای سکه ای و مسواکهای برقی،در کامپیوترهای شخصی استفاده می شود.

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه :۷۴

قیمت : ۴۸۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :  

     ۰۹۳۰۹۷۱۴۵۴۱ فقط پیامک        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما

  serderehi@gmail.com

ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

شماره کارت :  -- ----

مطالب مشابه

0 پاسخ ها

یک جواب دهید

پیشنهاد, مشکل یا سوالی دارید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *