پروژه کارشناسی رشته مهندسی برق با موضوع سيستم تزريق سوخت

دانلود پایان نامه

متن کامل پایان نامه

با عنوان :  سيستم تزريق سوخت

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه : آزاد اسلامي

دانشكده : فني و مهندسي واحد تهران جنوب

عنوان  :

سيستم تزريق سوخت

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

فهرست

چرا تزريق سوخت  …………… 1

سيستم تزريق سوخت چيست؟  ………………….2

انواع سيستم تزريق سوخت  ……………. 5

واحد كنترل الكترونيكيECU ………………    6

رله دوبل …………… 6

انژكتورها…………….. 7

سنسور سرعت خودرو  ………………7

استپ موتور……………….  8

سنسور موقعيت دريچه گاز ………………. 9

سنسور فشار هواي ورودي ………………  10

كويل دوبل ……………. 11

گرمكن هوزينگ دريچه گاز  ……………..11

سنسور دماي آب رادياتور  …………….12

پمپ بنزين برقي  ……………….. 13

كانكتور عيب يابي سيستم  ………………….14

روش چك كردن وعيب يابي سيستم  ………………18

آشنايي با اثرات خرابي ظاهري……………. ECU    20

رله دوبل ……………… 21

سنسور دور موتور …………….. 22

سنسور سرعت خودرو ……………..25

سنسور موقعيت دريچه گاز  ……………..28

سنسور فشار هواي ورودي  ……………… 29

سنسور فشار گاز كولر …………….. 31

سنسور دماي هواي ورودي ……………..  31

سنسور دماي آب رادياتور ……………….. 33

سوئيچ اينرسي  ……………..  34

سنسور ضربه………….  34

سنسور اكسيژن………………..  36

پيچ تنظيم……………. CO   38

سنسور مرجع سيلندر شماره1 ………………… 39

پمپ هوا……………………. 40

انژكتورها……………….. 40

كاتاليك كنورتور ……………… 41

‌گرم كن هوزينگ دريچه گاز……………………  42

استپ موتور  ………………….43

كويل دوبل ……………. 47

‌دورسنج و سرعت سنج ……………….. 49

پمپ بنزين برقي………………..   49

كنيستر ……………….. 51

شير برقي كنيستر …………… 52

فيلتر بنزين……………….  52

فيلتر هوا ……………..53

چراغ اخطار عيب سيستم انژكتور ………………. 54

كانكتور عيب يابي سيستم انژكتور …………………. 55

چرا تزريق سوخت؟

تزريق سوخت يكي از ايده‌هاي مدرن و با تكنولوژي بالا بوده و در صورتي كه بخواهيم بيشترين بازدهي را داشته باشيم استفاده از آن يك پيش نياز است.

ولي در حقيقت، تزريق سوخت چندين دهه است كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از قبل از جنگ جهاني دوم ، روش استاندارد تحويل سوخت به موتور مي‌باشد.

اولين هواپيما كه در سال 1903 توسط رايت برفرازگيتي هاوك به پرواز درآمد، مجهز به سيستم سوخت رساني انژكتوري بود.

پس چرا اين همه وقفه در توليد و تجهيز اتومبيل‌ها به سيستم تزريق سوخت وجود دارد؟

به دو دليل عمده:

اولين دليل ؛ تكامل كامپيوترهاي جديد و ارزان امروزي است كه بدون وجود آنها، استفاده از سيستمهاي تزريق سوخت و همچنين توليد تعداد زيادي از وسايل كنترل وابسته به آنها، غير مكن ابوده و به ميزان قابل توجهي گران تمام مي‌شد و در زمان‌هاي گذشته
نمي‌توانست مثل امروز به مقدار انبوه مورد استفاده قرار گيرد.

دليل دوم؛ مورد توجه قرار گرفتن تزريق سوخت در سالهاي اخير، توجه به ميزان آلودگي هواي ناشي از موتورهاي احتراقي مي‌باشد.

هرساله ميزان مجاز آلاينده‌هاي هوا كه توسط اتومبيل‌ها به فضا پراكنده مي‌شوند كاهش مي‌يابد و باتوجه به تكامل سيستم‌ها در چند سال اخير وسايلي به اين سيستمها اضافه شده كه هم ميزان توليد آلاينده‌ها را كاهش مي‌دهد يا اينكه اين آلاينده‌ها از طرق مختلفي خنثي
يا نابود مي‌كند.

همچنين توليد كنندگان اين سيستم‌ها بر آنند كه موتورهايي توليد كنند كه علاوه بر بازدهي بيشتر آلودگي كمتري ايجاد كنند و رمز چنين موفقيتي در كنترل دقيق نسبت سوخت به هوا
مي‌باشد كه چه در دور آرام و چه در دورهاي بالاتر و سرعت‌ها و شرايط مختلف كاركرد موتور، نسبت سوخت به هوا در محدوده ثابتي باشد.

سيستم تزريق سوخت چيست؟

به زبان ساده سيستم تزريق سوخت يك روش تحويل مخلوط سوخت و هوا به سيلندرهاي موتور مي‌باشد.

اين همان كاري است كه توسط كاربراتور انجام مي‌شود ولي توسط سيستم تزريق سوخت، اين كار با بهترين بازدهي صورت مي‌گيرد.

براي سوختن كامل بنزين در موتور بايستي نسبت هوا به سوخت بين 12 به 1 تا 16 به 1 باشد.

متاسفانه در چنين دامنه وسيعي ، اگر مخلوط خيلي غني باشد سوخت زيادي به هدر خواهد رفت و اگر خيلي رقيق باشد منجر به گرماي بيش از حد و از بين رفتن سوپاپها و حتي پيستونها خواهد شد و در هر دو صورت منجر به هزينه‌هاي اضافي و آلودگي هوا خواهد شد.

امروزه دريافته‌اند كه براي به دست آوردن ماگزيمم قدرت موتور در موتورهاي كوچك و جديد ساخته شده، كاهش آلودگي در يك حد مينيمم قابل قبول ، طي مسافت بيشتر با مصرف يك مقدار مشخص سوخت، و عمر بيشتر موتور بايد نسبت سوخت به هوا در همه سرعت‌ها و دورهاي موتور بسيار نزديك به عدد 7/14 با 1 باشد و اين همان نقطه ضعف كاربراتور نسبت به سيستم تزريق سوخت مي‌باشد كه نمي‌تواند به طور پيوسته در تمام شرايط كار موتور، چنين
مخلوطي را تامين كند.

حتي جديدترين انواع كاربراتورها يك وسيله ساده مي‌باشند كه به تعداد زيادي ادوات كمكي مجهز شده تا بتوانند نقايص آن را جبران كنند ولي با تمامي تدابير اتخاذ شده و ادوات اضافه شده، باز هم نقص اصلي و اساسي سيستم كاربرتور وجود داشته و آن هم روش
مخلوط نمودن سوخت و هوا در كاربرتور مي باشد كه بسيار ابتدايي است.

براي ساخت هر كاربراتور مجبوريم تعداد زيادي قسمتها را در يك بدنه اصلي سوار نمائيم.

مي‌بايد يك سيستم جهت برقراري مخلوط سوخت و هواي مناسب براي دور آرام در آن تعبيه نمود.

اين سيستم همچنين نياز به روشهايي براي غني نمودن سوخت براي روشن شدن وگرم شدن موتور در هواي سرد دارد.

همچنين يك سيستم مجزا براي مواقعي كه نياز به شتاب گيري يكباره مي‌باشد داريم (پمپ شتاب) تا در صورت فشار يكباره به پدال گاز موتور مكث نكند.

همچنين يك سيستم براي تهيه مخلوط مناسب سوخت و هوا در شرايط دور ثابت دارد.

طراحي چنين سيستمي كه تمامي نيازها را پاسخگو باشد نياز به توليد يك وسيله پچيده دارد كه البته اين كار قابل انجام بوده و در حقيقت انجام شده است و هر سيستم داخل آن كار خود را بطور صحيح انجام مي‌دهد.

اما متاسفانه هيچ موتوري نيست كه از دور آرام يكباره به حالت شتاب برود و از حالت شتاب به يك دور ثابت برود و در آن حالت بماند و همچنين هيچ موتوري نيست كه در يك دور ثابت كار كند.

اگر چنين بود، ديگر نياز به كاربراتورهاي با ادوات كامل و سيستم تزريق سوخت (انژكتوري) وجود نداشت.

و اين همان وقتي است كه شرايط مختلف كاري در هم ادغام مي‌شوند و دو يا چند سيستم مجزا در يك زمان شروع به كار مي‌كند تا موتور نسبت منسابي از مخلوط سوخت و هوا دريافت كند و در اينجاست كه عملكرد كاربراتور بازدهي مطلوب را ندارد.

مانيفولد ورودي در سيستم تزريق سوخت تنها يك ورودي براي هوا مي‌باشد و نه جايي براي مخلوط شدن سوخت و هوا و بنابراين ميزان هواي ورودي به درستي اندازه گيري شده و به كامپيوتر اطلاع داده مي‌شود و براساس آن ميزان سوخت مورد نياز تزريق گرديده و

مخلوط مناسبي به دست مي‌آيد يك مشكل ديگر كاربراتور اين بود كه سيلندرهاي دور از كاربراتور مخلوطي رقيقتر و سيلندرهاي نزديكتر به كاربراتور مخلوطي غني‌تر دريافت مي‌كردند، اما در سيستم انژكتور به دليل اينكه تزريق سوخت درست قبل از سوپاپ ورودي (هوا) انجام مي‌گيرد تمامي سيلندرها مخلوط يكساني دريافت مي‌كنند و كامپيوتر مي‌‌تواند تمامي اطلاعات مورد نياز از جمله درجه حرارت موتور، دور موتور، ميزان هواي عبور كننده از مانيفولد ورودي، مقدار باز بودن دريچه گاز، درجه حرارت هواي داخل مانيفولد هوا و فشار هواي جو خارجي و همچنين تعدادي از فاكتورهاي ديگر را دريافت كرده و ميزان تزريق سوخت و نسبت مخلوط سوختني را تصحيح نمايد و اين كار را در هر ثانيه چندين هزار بار انجام مي‌دهد!

تعداد صفحه :50

قیمت : 4800 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :  

     فقط پیامک        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما

  serderehi@gmail.com

ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

---  -- ----