– آفریقا
– خاورمیانه
– آسیای جنوبی
– آسیای شرقی و منطقه اقیانوس آرام
لازم است در هریک از این مناطق روندهای ورود گردشگر با میزان درآمد آن مقایسه گردد.
اروپا بزرگترین میزبان گردشگران بین‌المللی است و حدود ۶۰ درصد از کل گردشگران جهان را به خود جلب می‌کند، سه چهارم بازدیدهای بین‌المللی را اروپاییان انجام می‌دهند. همچنین حدود ۵۰ درصد از کل درآمد جهان را نیز داراست. پس از اروپا، آمریکا با داشتن ۲۱ درصد از کل گردشگران بین‌المللی و ۳۰ درصد از کل درآمد جهان مقام دوم را در جهان دارد. درآمد گردشگری در آفریقا، بسیار پایین است و چیزی حدود ۲ درصد از کل درآمد جهان و حدود ۴ درصد از گردشگران جهان را به خود اختصاص داده است. سهم خاورمیانه از گردشگری بین‌المللی به دلیل وجود مشکلات سیاسی، نظامی بین ۲- ۵/۱ درصد در نوسان است(زراعتی،۱۳۸۴). میزان کل درامد کشورها از صنعت گردشگری در سال ۲۰۰۵ ،ششصد و هشتاد میلیارد دلار بوده است که در این زمینه نیز اروپا پیشگام است و خاورمیانه تنها به ۶/۲۷ میلیارد دلار از این ثروت دست یافته است. مصر و عربستان از مقصدهای اصلی گردشگری در خاورمیانه هستند، کشور مصر عرضه‌کننده گردشگری فرهنگی است، حال آنکه گردشگری عربستان سعودی صرفاً مذهبی است که حدود ۷۰درصد کل درآمد گردشگری در خاورمیانه متعلق به این دو کشور است. در منطقه آسیای جنوبی که ایران را نیز شامل می‌شود کشورهایی نظیر: افغانستان، پاکستان، بنگلادش، بوتان، هندوستان، ایران، جزایر مالدیو، میانمار، نپال و سریلانکاست که نسبت گردشگران این منطقه به کل جهان زیر ۱ درصد است. بیشترین سهم ورود گردشگر از آن هندوستان است و ایران از لحاظ ورود گردشگر و درآمد در این منطقه کشور ششم محسوب می‌شود! در منطقه آسیای جنوبی کشور هندوستان و پاکستان گردشگر فرهنگی، سریلانکا و جزایر مالدیو گردشگر ساحلی، نپال گردشگر کوهستانی و ایران گردشگر فرهنگی و زیارتی را جلب می‌کند. منطقه آسیای شرقی و اقیانوس آرام حدود ۱۴ درصد کل گردشگران و ۱۶ درصد درآمد را به خود اختصاص داده که در این میان ژاپن و کشورهای نوین گردشگر شامل: هنگ‌کنگ، سنگاپور، تایلند و مالزی بیشترین سهم را دارند (افتخاری و دیگران،۱۳۷۸ ).
در کشوری مانند اسپانیا ارزش صنعت گردشگری و اشتغال ناشی از ان همان ارزشی را دارد که نفت برای عربستان، به همین دلیل مردم و مسئولان این کشور با سرعت تمام پیش رفته تا بتوانند از این صنعت بهره کافی را ببرند،امری که در کشورهای شرق اسیا مانند چین،مالزی،سنگاپور،تایلند و… نیز در حال گسترش است (قنبری و دیگران،۱۳۸۹).
همچنین آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان می دهد در سال ۲۰۰۴، ۵/۷۷۷ میلیون گردشگر وارد کشورهای مختلف شده اند که درامدی معادل ۷۴۳ میلیارد دلار ایجاد نموده اند.این میزان درامد ۲/۱ برابر کل درامد کشورهای عضو اپک از محل فروش نفت است.ایران علی رغم این که جز ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر جاذبه های تاریخی است اما سهم اندکی از نظر تعداد جهانگرد ورودی و درامد ایجاد شده در صنعت گردشگری دنیا دارد.در سال ۲۰۰۴ تنها ۳/۱ میلیون جهانگرد وارد ایران شده اند که درامدی معادل ۶/۱ میلیارد دلار ایجاد کرده اند. این در حالی است که کشور کوچکی مانند امارت متحده عربی وضعیت بهتری از ایران داشته است. این کشور در سال ۲۰۰۴ پذیرای ۸/۵ میلیون گردشگر بوده است که این تعداد درامدی معادل ۵/۱ میلیارد دلار برای کشور ایجاد کرده اند (مداح،۱۳۸۶).
انرایت و نیوتن(۲۰۰۵) با استفاده از میزان اهمیت ویژگی هاو خصوصیات مقصدها ،جهت سنجش رقابت بین رقبا،رقابت مقصدها را مورد مطالعه قرار دادند . سه مقصد رقابتی در اسیا شامل: هنگ کنگ ،سنگاپور و تایلند می باشند (انرایت و نیوتن[۶]،۲۰۰۵).
نگاره شماره۲ :جدول شاخص های جهانگردی در کشورهای منتخب- ۲۰۱۰

این مطلب را هم بخوانید :  سایت مقالات فارسی - بررسی وضعیت استفاده مشتریان از موبایل بانک و ارتباط آن با ویژگی های ...

کشور تعداد جهانگرد وارد شده به کشور- هزار نفر مخرج جهانگرد در هر کشور-میلیون دلار
فرانسه ۷۷۱۴۸ ۴۶۲۷۷
اسپانیا ۵۲۶۷۷ ۲۲۸۰۰
امریکا ۵۹۷۹۱ ۱۰۹۹۷۵
چین ۵۵۶۶۴ ۵۹۸۴۰
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است