پایان نامه نقش ویژگی های دوره های آموزشی ضمن خدمت بر اثربخشی آن ها

۲-۲-۵ ) روش های آموزش

موفقیت هر برنامه آموزشی تا حد زیادی بستگی به روش یا روش هایی دارد که برای ارائه محتوای تعین شده انتخاب می شود. روش ها و فنون آموزش ممکن است به عنوان ابزاری که توسط آن شرکت کنندگان در دوره های آموزشی به سمت اهداف آموزشی هدایت و برانگیخته نمود در نظر گرفته شود و مورد استفاده قرار گیرد. روش ها وفنون آموزش و بهسازی نیروی انسانی فعالیت ها یا راه های ایجاد و ارتقای میزان دانش، بینش، مهارت و تغییرات رفتاری متناسب با اهداف برنامه ریزی است(آل آقا، ۱۳۷۸صص ۲۷۷ – ۲۷۵).

روش ها و فنون مختلف آموزش و بهسازی منابع انسانی را می توان به شرح زیر آورد:

  • آموزش از طریق سخنرانی[۱].
  • آموزش با استفاده از بحث گروهی[۲].
  • روش کنفرانس[۳].
  • روش سمینار[۴].
  • آموزش از طریق استفاده از سمپوزیوم[۵].
  • بازدید های علمی[۶].
  • بررسی موردی[۷].
  • تحرک مغزی یا ذهن انگیزی[۸].
  • شبیه سازی[۹].

۱۰- آموزش جواری یا دهلیزی[۱۰].

۱۱- آموزش حساسیت.

۱۲- آموزش از طریق استفاده از میز گرد[۱۱].

۱۳- روش سندیکا[۱۲].

۱۴- گروه مجادله[۱۳].

۱۵- گروه کار[۱۴].

۱۶- روش نمایش و تشریح[۱۵].

۱۷- روش نمایش و ارائه[۱۶].

۱۸- آموزش استاد شاگردی.

۱۹- گردش شغل.

۲۰- آموزش مکاتبه ای.

۲۱- کارآموزی با ماشین های آموزش.

۲۲- خودآموزی[۱۷].

۲۳- آموزش های مبتنی بر رایانه

۲۴- تکالیف چرخشی

 

۲-۲-۶) اصول آموزش کارکنان

بهره برداری صحیح از مزایای آموزش کارکنان و تحقق اهداف سازمان مستلزم توجه به اصول زیر است:

  • آموزش باید در مراحل متفاوت شغلی کارکنان و مناسب با هر مرحله ارائه شود.
  • آموزش نه بصورت انفعالی، بلکه به شیوه های فعال و یا بهره گیری از روش های نیازسنجی همراه با دوراندیشی صورت گیرد و با نیازهای فردی و شغلی کارکنان مناسب باشد.
  • با این فرض که سواد نیز تاریخ مصرف دارد باید فرصت های آموزشی را به طور مداوم در اختیار کارکنان قرار داد.
  • آموزش کارکنان باید نظام مند باشد و با استفاده از آخرین روش ها و رعایت اصول مربوط، مراحل سه گانه برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی را در بر گیرد.
  • لازم است از طریق ارجاع مسؤولیت و بررسی میزان تغییرات حاصله در رفتار و نحوه عمل کارکنان، اثربخشی آموزش آنان مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد.
  • اصول یادگیری در حین عمل و عمل در حین یادگیری را باید اساس فلسفه آموزش کارکنان قرار داد.
  • آموزش کارکنان باید هدفمند باشد(شناختی، نگرشی، مهارتی) باشد.
  • آموزش کارکنان را نباید هزینه دانست، بلکه باید آن را سرمایه گذاری محسوب کرد(جوادین،۱۳۸۱ ص ۴).

[۱] -lecture Method

[۲]-Group Discussion

[۳] -Conference Method

[۴]– Semminar Method

[۵] -Symposium Method

[۶] -Field Trip

[۷] -Case study

[۸] -Brain Storming

[۹]– Simulation

[۱۰] – Vestibule Training

[۱۱] – Round Table Training

[۱۲] – Syndicate

[۱۳] – Buzz Group

[۱۴] – Task Force

[۱۵] – Demonstration

[۱۶] – Exhibit Method

[۱۷] – Self learning

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه روانشناسی

متن کامل پایان نامه

مطالب مشابه

0 پاسخ ها

یک جواب دهید

پیشنهاد, مشکل یا سوالی دارید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *