منابع پایان نامه درباره لحي، عزي، قبيله، خزاعه

جاء به من هيث، و هي ارض الجزيره حَتي وضعه في الکعبه227.
و اما هبل را عمرو بن لحي از هيث به مکه آورد و آن سرزمين جزيره بود، تا آن را در کعبه قرار دهد.
ازرقي روايتي از ابن اسحاق با سند حسن نقل کرده که در آن چنين آمده است:
إنَّ عَمرَو بنَ لُحَيَّ اتَّخَذَ العُزَّي بِنَخلَهٍ، فَکَانُوا إِذَا فَرَغُوا مِن حَجِّهِم وَ طَوافِهِم بِالکَعبَهِ لَم يُحِلُّوا حَتَّي يَاتُوا الُعزَّي، فَيَطُوفُونَ بِهَا وَ يُحِلُّونَ عَندَهَا وَ يَعکُفُونَ عِندَهَا يَوماً، وَ کَانَت لِخُزَاعَهِ وَ کَانَت قُرَيشُ وَ بَنُوکَنَانَهَ کُلُّهَا يُعَظِّمُ العُزَّي مَعَ خُزَاعَهِ.
وَ جَميعِ مُضَرَ…228
همانا عمرو بن لحي بت عزي را با تنه درخت خرما به مکه آورد آنان هنگامي که از حج و طوافشان به دور کعبه فارغ مي‌شدند از احرام بيرون نمي‌آمدند تا به نزد عزي رفته و به دور او نيز طواف نموده و آنجا از احرام خارج شوند و يک روز در آنجا توقف مي‌کردند، اين بت براي قبيله خزاعه بود و قريش وبني کنانه همگي بت عزي را همراه با قبيله خزاعه و تمام قبيله مضر تعظيم مي‌نمودند.
ازرقي نيز نقل مي‌کند:
انّ عمرو بن لحي هو الذي نصب الخلصه باسفل مکه، فکانوا يلبسونها القلائد و يهدون اليها الشعير و الحنطه و يصبون عليها اللبن و يذبحون لها و يعلقون عليها بيض النعام…
همانا عمرو ب

مطالب مشابه