منابع مقاله درمورد قانون مجازات، طعام اهل کتاب، طلاق بائن

دانلود پایان نامه

را بر شما حقي است. حق شما برآنها آنست که بر گليمتان کسي را که اکراه داشته باشيد راه ندهند، و برآنها است که مرتکب فحشاي قابل اثبات نشوند؛ اگر شدند الله به شما اجازه داده است که بسترشان را از خودتان دور کنيد و بزنيدشان به نحوي که آسيب جسمي نبينند. پس اگر دست برداشتند حق دارند که روزي و رختشان را طبق عرف دريافت دارند.
عن النبي(ص) أنه قال في وصيته له ياعلي(ع) فِى الزِّنا سِتُّ خِصالٍ: ثَلاثٌ مِنها فِى الدُّنيا وَ ثلاثٌ فِى الآخِرَةِ، فَاَمّا الَّتى فِى الدُّنيا فَيَذهَبُ بِالبَهاءِ وَ يُعَجِّلُ الفَناءَ وَ يَقطَعُ الرِّزقَ وَ اَمّا الَّتى فِى الآخِرَةِ فَسوءُ الحِسابِ وَ سَخَطُ الرَّحمنِ وَ الخُلودُ فِى النّارِ؛زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى اش اين است که: آبرو را مى بَرد، مرگ را شتاب مى بخشد و روزى را مى بُرد و سه پيامد آخرتى اش: سختى حسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش است .
اِذا ظَهَرَ الزِّنا وَ الرِّبا فى قَرْيَةٍ فَقَدْ اَحَلّوا بِاَنْفُسِهِمْ عَذابَ اللّه؛ هرگاه زنا و ربا در جايى آشکار شود، مردم آنجا خود را در عذاب خدا افکنده اند.
اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَيِّيرُ النِّعَمَ البَغىُ وَ الذُّنوبُ التَّى تورِثُ النَّدَمَ القَتلُ وَ الَّتى تُنزِلُ النِّقَمَ الظُّلمُ وَالَّتى تَهتِکُ السُّتورَ شُربُ الخَمرِ وَ الَّتى تَحبِسُ الرِّزقَ الزِّنا وَ الَّتى تُعَجِّلُ الفَناءَ قَطيعَةُ الرَّحِمِ وَالَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظلِمُ الهَواءَ عُقوقُ الوالِدَينِ؛ گناهي که نعمت ها را تغيير مى دهد، تجاوز به حقوق ديگران است. گناهى که پشيمانى مى آورد، قتل است. گناهى که گرفتارى ايجاد مى کند، ظلم است. گناهى که آبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى که جلوى روزى را مى گيرد، زنا است. گناهى که مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خويشان است. گناهى که مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تيره و تار مى کند، نافرمانى از پدرو مادر است.
در اسلام، زنا از گناهان بزرگ است و در شريعت ممنوع گشته‌است. در قرآن نيز آياتي وجود دارند که شان نزول آنها درباره تحريم زنا مي‌باشد .سوره نساء’آيات ??،??،??،??،??
?وَاللَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ ? فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى? يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا?6
زناني که عمل شايسته کنند چهارشاهد مسلمان ازآنان بخواهيد چنانچه شهادت دادند دراين صورت آنان رادرخانه نگه داريد تازمان عمرشان به پايان رسد ياخداراهي رابرآنان آشکارگرداند(يعني توبه به حد مقررشود)
?وَاللَّذَانِ يَأْتِيَانِهَا مِنْكُمْ فَآذُوهُمَا ? فَإِنْ تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا ? إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّابًا رَحِيمًا?7
و از ميان شما آن دو تن را كه مرتكب زشتكارى مى‏شوند آزارشان دهيد پس اگر توبه كردند و درستكار شدند از آنان صرفنظر كنيد زيرا خداوند توبه‏پذير مهربان است.
?وَلَا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُمْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ? إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا?8
و با زنانى كه پدرانتان به ازدواج خود درآورده‏اند نكاح مكنيد مگر آنچه كه پيشتر رخ داده است چرا كه آن زشتكارى و [مايه] دشمنى و بد راهى بوده است.
?وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ? كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ? وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَ?لِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ ? فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ? وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ ? إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا?9
و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناى زنانى كه مالك آنان شده‏ايد [اين] فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است و غير از اين [زنان نامبرده] براى شما حلال است كه [زنان ديگر را] به وسيله اموال خود طلب كنيد در صورتى كه پاكدامن باشيد و زناكار نباشيد و زنانى را كه متعه كرده‏ايد مهرشان را به عنوان فريضه‏اى به آنان بدهيد و بر شما گناهى نيست كه پس از مقرر با يكديگر توافق كنيد مسلما، خداوند داناى حكيم است.
?وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ? وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ ? بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ ? فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ ? فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ? ذَ?لِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ ? وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ ? وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ?10
و آنها كه توانايي ازدواج با زنان (آزاد) پاكدامني باايمان را ندارند، مي‏برند; با زنان پاكدامني از بردگان باايماني كه در اختيار داريد ازدواج كنيد – خدا به ايمان شما آگاه، است; و آنهارا با اجازه صاحبان آنان، تزويج نماييد، و مهرشا
ن را به خودشان بدهيد; به شرط آن، پاكدامني باشند، نه بطور آشكار مرتكب زنا، شوند، و نه دوست پنهاني، بگيرند. و در صورتي كه “محصنه‏” باشند و مرتكب عمل منافي عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. اين (اجازه ازدواج با كنيزان) براي كساني از شماست كه بترسند، (از نظر غريزه جنسي) و (با اين حال نيز) خودداري از ازدواج با آنان براي شما بهترند; است. و خداوند، آمرزنده و مهربان است.

?الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ? وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ ? وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ ? وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ?11
امروز چيزهاي پاکيزه براي شما حلال شده؛ و (همچنين) طعام اهل کتاب، براي شما حلال است؛ و طعام شما براي آنها حلال؛ و (نيز) زنان پاکدامن از مسلمانان، و زنان پاکدامن از اهل کتاب، حلالند؛ هنگامي که مهر آنها را بپردازيد و پاکدامن باشيد؛ نه زناکار، و نه دوست پنهاني و نامشروع گيريد. و کسي که انکار کند آنچه را بايد به آن ايمان بياورد، اعمال او تباه مي‌گرددودر سراي ديگر، از زيانکاران خواهد بود.
?وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ? إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا?12
و نزديک زنا نشويد، که کار بسيار زشت، و بد راهي است!
سوره نور آيات ?،?،?
?الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ ? وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ? وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ?13
هر يک از زن و مرد زناکار را صد تازيانه بزنيد؛ و نبايد رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراي حکم الهي مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! بايد گروهي از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند!
?الزَّانِي لَا يَنْكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ ? وَحُرِّمَ ذَ?لِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ?14
مرد زناکار جز با زن زناکار يا مشرک ازدواج نمي‌کند؛ و زن زناکار را، جز مرد زناکار يا مشرک، به ازدواج خود درنمي‌آورد؛ و اين کار بر مؤمنان حرام شده است!

1-1-2-انواع حد زنا و راههاي اثبات آن
اجراي احکام حقوقي اسلام و از جمله حدود يکي از ضروري‏ترين مسائل اجتماعي ‏اسلام است و از اهميت ويژه‏اي برخوردار مي‏باشد؛ چرا که هيچ اجتماعي بدون آن از امنيت جاني، مالي، عقيدتي، ناموسي و آبرويي برخوردار نخواهد بود. با توجه به اينکه حد در اصطلاح فقه عبارت از مجازات‌هايي است که در شرع براي بعضي از گناهان معين شده است و مقدار و کيفيت مجازات ها براي انسان ها مجهول است لذا خداوند متعال در قرآن کريم در آيات مختلف اجراي حدّ و بعضاً ميزان آن را نسبت به تبهکاران مقرر داشته است، براي نمونه :
الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني‏ فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْکُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في‏ دينِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنينَ.
مساله جنسيت زن و مرد را وقتي با اقسام حدزنامواد ??و?? قانون مجازات اسلامي موردبررسي و مقايسه قرار مي دهيم نه تنها تبعيضيعليه زنان نيست بلكه در بعضي موارد مجازات حد زنا مختص مردان است زنان در آن مواردحكم حدزناي مردان را ندارند.

انواع واقسام حدزنا:
1-حد قتل وموارد آن:
حدکسي است که بازناني که محارم نسبياوهستندمانندمادروخواهر،زناميکندونيزکافرذمي که بازن مسلمان زنا ميکندومردي که بااکراه کردن زني باوي زنا ميکند دراين مواردسه گانه احصان شرط نيست.
با استناد به مواد قانون مجازات اسلامي:
ماده ?? قانون مجازات اسلامي مي گويد:”حد زنا در موارد ذيل قتلاست و فرقي بين جوان و غير جوان و محصن و غير محصن نيست.
الف – زنا با محارم نسبي
ب – زنا با زن پدر كه موجب قتل زاني است .
ج – زناي غير مسلمان با زن مسلمان كه موجب قتل زاني است .
د – زناي به عنف و اكراه كه موجب قتل زاني اكراه كننده است.
ماده 90 – هرگاه زن يا مردي چند بار زناكند و بعد از هر بارحد براو جاري شود در مرتبه چهارم كشته مي شود.
ماده 24 – در جرائم قابل تعزير هر گاه فعل واحد داراي عناوين متعدده جرم باشد مجازات جرمي داده مي‌شود كه مجازات آن اشد است.15
2-رجم:
هرگاه مردمحصني که بازني بالغ وعاقل زناکندبايدرجم شودمنظورازاحصان تماس مردبالغ وعاقلي بافرج يعني باقبل زني است که بااوازدواج دائم کرده است.
ماده 83قانون مجازات اسلامي ميگويد: – حد زنا در موارد زير رجم است:
الف – زناي مرد محصن ، يعني مردي كه داراي همسر دائمي است و با او در حالي كه عاقل بوده جماع كرده و هر وقت نيز بخواهد مي تواند با اوجماع كند .
ب – زناي زن محصنه با مرد بالغ ، زن محصنه زني است كه داراي شوهر دائمي است و شوهر در حالي كه زن عاقل بوده با او جماع كرده است و امكان جمع با شوهر را نيز داشته باشد .
تبصره – زناي زن محصنه با نابالغ موجب حد تازيانه است .

3-جلد:

حدمردبالغ محصني است که بادختربچه {نابالغ} يازن ديوانه اي زناکند ونيزحدزني که پسربچه {نابالغ} باوي زنانموده باشد.يااگرمردديوانه ي بالغي بازني زناکندحدبرزن ثابت ميشود.
ماده 84 – بر پيرمرد يا پيرزن زاني كه داراي شرايط احصان باشند قبل از رجم ، حدجلد جاري مي شود .
ماده 85 – طلاق رجعي قبل از سپري شدن ايام عده ، مرد يا زن رااز احصان خارج نمي كندولي طلاق بائن آنها را از احصان خارج مي نمايد .
ماده 86 – زناي مرد يا زني كه هر يك همسر دائمي دارد ولي به واسطه مسافرت يا حبس و مانند آنهااز عذرهاي موجه به همسر خود دسترسي ندارد ، موجب رجم نيست .
ماده 87 – مرد متاهلي كه قبل از دخول مرتكب زنا شود به حد جلد و تراشيدن سر و تبعيد به مدت يكسال محكومخواهد شد .
ماده 88 – حد زناي زن يا مردي كه واجد شرايط احصان نباشند صد تازيانه است .
ماده 89 – تكرار زنا قبل از اجراء حد در صورتي كه مجازاتها از يكنوع باشد موجب تكرار حد نمي شود ولي اگر مجازاتها از يك نوع نباشد مانند آنكه بعضي از آنها موجب جلد بوده و بعضي ديگرموجب رجم باشد ، قبل از رجم زاني حد جلد بر او جاري مي شود
ماده 91 – در ايام بارداري و نفاس زن ،حد قتل يا رجم براو جاري نمي شود ، همچنين بعد از وضع حمل در صورتي كه نوزاد كفيل نداشته باشد و بيم تلف شدن نوزاد برود حد جاري نمي شود ، ولي اگر براي نوزاد كفيل پيدا شود حد جاري مي گردد .
ماده 92 – هرگاه در اجراي حد جلد بر زن باردار يا شيرده احتمال بيم ضرربراي حمل يا نوزاد شيرخوار باشد اجراي حدتارفع بيم ضرربه تاخير مي افتد .
تبصره – حيض مانع اجراي حد نيست .

ضغث{ترکه ها}:
منظور ازضغث دسته اي ترکه ومانندآن است که به تعدادلازم براي حدزدن بکارميرود ويکباره بربدن نواخته ميشودولازم نيست که تمام ترکه ها به بدن زاني اصابت کنداين مجازات حدمريضي است که تاب وتوان تازيانه هاي پي درپي رانداردوانجام حدفوري ميباشد.16
ماده 94 – هرگاه اميد به بهبودي مريض نباشد يا حاكم شرع مصلحت بداند كه در حال مرض حد جاري شود يك دسته تازيانه يا تركه كه مشتمل بر صد واحد باشد ، فقط يكبار به او زده مي شود هر چند همه آنهابه بدن محكومنرسند .
ماده 95 – هرگاه محكومبه حد ديوانه يا مرتد شود حد ازاو ساقط نمي شود .
ماده 96 – حد جلد را نبايد در هواي بسيارسرد يا بسيارگرم جاري نمود .
ماده 97 – حد را نمي شود در سرزمين دشمنان اسلام جاري كرد.
مساله جنسيت زن و مرد را وقتي با اقسام حد زنامواد ?? و?? قانونمجازات اسلامي موردبررسي و مقايسه قرار مي دهيم نه تنها تبعيضي عليه زنان نيست بلكهدر بعضي موارد مجازات حد زنامختص مردان است زنان در آن موارد حكم حدزناي مردان راندارند. به طور كلي اقسام حد زناعبارتست از اعدام و تازيانه و تراشيدن موي سروتبعيد كه دو مجازات اخير خاص مردان است .ماده ?? قانون مجازات اسلامي مي گويد: {مردمتاهلي كه قبل از مباشرت مرتكب زنا شود به حدجلد (تازيانه ) و تراشيدن سر وتبعيد به مدت يك سال محكوم خواهد شد}. اين حد زنا در موردزنان نيست و در نتيجهتبعيضي عليه آنها نيست درنتيجه دو دسته ديگر مجازات زنا يعني اعدام وتازيانه را بهلحاظ مقايسه بين جنسيت زن و مرد وادله اثبات آن پي مي گيريم.
زنا داراي موارد مختلفي است که براي هر کدام از آنها کيفرها و حدود جداگانه‌اي در اسلام وجود دارد.
* زناي با محارم
* زناي باکافر
* زناي به عنف
* زناي غير محصنه
* زناي محصن و محصنه

زناي با محارم

انحراف جنسي از ديدگاه اسلام، به رفتارهاي جنسي گفته مي‌شود که خارج از حدود فطرت و توأم با نگراني و اضطراب است که از جمل