زیبایی‌شناسی در گرافیک متحرک -دانلود پایان نامه ارشد رشته ارتباط تصویری

پایان نامه

عنوان پایان نامه :

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ارتباط تصویری زیبایی‌شناسی در گرافیک متحرک

تکه هایی از متن :

4-3-۲ نور و رنگ

در مبحث رنگ از منظر هنر، پس از بیان مقدمه و کلیات، به طرح چند نظریه می‌پردازم. ابتدا باید درباره ساختار اپتیکی چشم بدانیم و اینکه توانایی‌ها و محدودیت‌های چشم انسان چه می‌تواند باشد؟

توانایی دید رنگ و توانایی دریافت شکل و حرکت نیز در سراسر میدان دید یکسان نیست دید رنگی در میانه میدان دید، تواناتر است، دریافت شکل و حرکت اما در کناره‌های میدان دید بیشتر است. چون سلول‌های حساس به رنگ نور، cone بیشتر در میانه شبکیه گرد هم آمدند و در برابر، سلول‌های حساس به روشنایی نور، rod‌ در کناره‌های شبکیه جای گرفته‌اند. از آنجایی که سلول‌های حساس به رنگ نور cone، به نور بیشتری برای کار کردن نیاز دارند، برآمد این گونه پراکندگی سلول‌ها این است که دید کناری در شب بسیار توانمندتر از دید میانی است. شبکیه سه گونه سلول‌های حساس به رنگ نور، cone‌ دارد. هر کدام به یکی از رنگ‌های سرخ، سبز یا آبی حساس هستند تا به ما، برای دیدن دامنه گوناگون رنگ‌ها کمک کنند این سلول‌ها می‌توانند با یکدیگر آمیزش امواج نور را حس ‌کنند و ما را در دیدن میلیون‌ها رنگ توانا سازند.

دانه‌ها در فیلم و پیکسل‌ها (pixel)‌ در دوربین‌های دیجیتال که به آن حسگر می‌گویند نیز در لایه‌های گوناگون یا در کنار یکدیگر، درست مانند چشم کار می‌کنند. آنها نیز در نور کم، رنگ‌ها را درست باز نمی‌نمایانند. در هر چشم 120 میلیون سلول (rod) حساس به روشنایی و حرکت و 7میلیون سلول cone به رنگ‌ها، حساس هستند. بسنجید با دوربینی که برای نمونه می‌گویند MP12 است یعنی دوازده میلیون پیکسل دارد. (ریکیت، 1392، 11).

رنگ در آثار هنری به ویژه گرافیک با دسته‌بندی رنگ‌ها به چاپی و نوری که در واقع دو حوزه گرافیک چاپی و گرافیک نوری (سینما،‌ تلویزیون و ...) را شامل می‌شود،‌ آغاز می‌گردد رنگ‌های چاپی از سه رنگ اصلی زرد، آبی و قرمز و رنگ‌های نوری از سه رنگ اصلی سبز، آبی و قرمز پدید می‌آیند. (صادقی، 1387، 69).

مبحث سردی و گرمی رنگ‌ها، کارکردهای فراوانی در خلق آثار هنری دارد تقریباً به همان میزان که در هنرهای تجسمی کاربرد دارد، در سینما و تئاتر به کار آمده است البته دقیقاً‌ نمی‌توان مشخص کرد که سردی و گرمی، قراردادی است یا طبیعی و غریزی؟ گاهی به نظر می‌رسد غریزه‌های رنگی ما، نتیجه تکرار و تداوم قراردادهاست. (صادقی، 1387، 70).

بسیاری از آثار گرافیک که در محیط پیرامون مشاهده می‌کنیم، بخش‌های زیادی از آنها حتی بدون رنگ (یعنی فقط با درجات سیاه­و­سفید) هم به مفهوم و ترکیب‌شان، لطمه‌‌ای وارد نمی‌شود و رنگین­شدن آنها ضرورت ندارد.

تشنگی رنگی بر این پایه استوار است که در یک اثر گرافیک، بخش‌هایی که اهمیت کمتری دارند، با درجاتی از سیاه و سفید نمایش داده شوند و فقط آن بخشی که در پلان نخست توجه مخاطب قرار دارد، رنگین شود. مخاطب اثر با دیدن آن بخش‌های کم‌اهمیت و به دلیل نداشتن رنگینگی (و حضور درجات سیاه و سفید به جای رنگ‌های گوناگون) ‌به لحاظ رنگی، احساس تشنگی می‌نماید و چشمان مخاطب، منتظرند با دیدن رنگ، ‌پاسخی به این بی‌رنگی ها داده شود. بدین ترتیب با دیدن آن بخش رنگی، به تشنگی رنگی چشمان مخاطب، پاسخ داده می‌شود.

در واقع سیاه و سفید بودن بخش‌هایی که در پلان‌های بعدی توجه مخاطب هستند، حس تشنه شدن نسبت به رنگ را در چشمان مخاطب ایجاد می‌‌کند و با دیدن بخش‌های رنگی، این تشنگی رفع می‌شود. (صادقی، 1387، 75).

وقتی فیلم رنگی از نظر فنی به حد کمال برسد. چه چیزی برای عرضه خواهد داشت؟ ما می‌دانیم که با از دست دادن فیلم سیاه‌وسفید چه امکاناتی را از دست خواهیم داد. آیا فیلم رنگی می‌تواند همانند فیلم سیاه‌وسفید ما را به آفرینش ترکیب‌های دقیق و به استقلال از «واقعیت» رهنمون گردد؟

شاهکارهای نقاشی ثابت کرده است که رنگ امکانات فراوانی در اختیار هنرمند می‌گذارد و ایجاد یک سبک اصیل و دقیق را ممکن می‌سازد. ولی آیا نقاشی و فیلمبرداری رنگی قابل مقایسه هست؟ نقاش در انتخاب رنگ و شکل برای نشان دادن طبیعت آزادی کامل دارد حال آنکه فیلم رنگی ناگریز است رنگ‌های طبیعت را به همان صورت که وجود دارد ضبط کند. در فیلمبرداری سیاه‌وسفید، تبدیل همه‌ی رنگ‌ها به‌صورت درجات متفاوتی از خاکستری، هنرمند را از قید واقیعت آزاد می‌ساخت و امکان استفاده‌ی هنری از این رسانه را ممکن می‌ساخت. (آرنهایم، 1361، 131).

آنچنان که می‌دانیم برای پلان‌بندی عناصر در قاب اثر، از سه طریق می‌توان عمل کرد: وسعت سطوح، چینش (ترکیب‌بندی) و رنگ‌بندی. تشنگی رنگ، درک اولویت پلان‌های اثر را برای مخاطب آسان‌تر می‌کند. در صورتی که اگر این اصل رعایت نشود، تفاوت میان پلان‌های مختلف یک اثر گرافیک، کمتر خواهد شد. (صادقی، 1387، 75).

در منظره‌ای، آسمان می‌تواند هزاران بار درخشان‌تر از سایه‌ای عمیق یا گودالی در زمین باشد. ابرهای انبوه آسمان می‌توانند هزاران بار درخشان‌تر از تیره‌ترین سایه‌ها باشند. با این همه هنرمند باید منظره‌ای را از طریق گستره‌ای از رنگ‌ها بیافریند که در آن سفید تنها سی مرتبه درخشان‌تر از سیاه است.

یک لکه رنگ بسته به اینکه روی سطح تصویر، در طرف چپ یا راست، بالا یا پایین قرار گیرد تجربه‌های فضایی متفاوتی بر می‌انگیزد. هر رابطه مشخص یک احساس فضایی مشخص ایجاد می‌کند. با افزایش لکه‌های رنگ، احساس فضایی گسترش می‌یابد و لکه‌ها از هم دور یا به هم نزدیک می‌شوند، پیش می‌آیند و پس می‌روند و راستایی متمایل به مرکز یا گریزان از مرکز می‌یابند. اگر این لکه ها در سطح، تغییر رنگ و بُعد بدهند، رویدادهای فضایی سرزنده‌تری را باعث می‌شوند. (کپس، 1392، 22).

دانلود متن کامل از لینک زیر :

aroow-down-thesis-5

متن کامل :پایان نامه ارشد : زیبایی‌شناسی در گرافیک متحرک

مطالب مشابه