دانلود پروژه رشته مهندسی معماری با موضوع طراحی مرکز تجاری

دانلود پایان نامه

متن کامل پایان نامه رشته : معماری

با عنوان : طراحی مرکز تجاری

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده فنی و مهندسی

پایان نامه کارشناسی

مهندسی معماری

عنوان پروزه:

 طراحی مرکز تجاری

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

چکیده

هنگام برخورد با یک موضوع ، دید ما و یا اینکه از چه زاویه ای به آن نگاه می کنیم ، دارای اهمیت است . پرداختن به یک موضوع همواره با پرسش از آن همراه است . پرسش به عنوان اولین و فطری ترین مکانسم در انسان است . هستی انسان مجتمعی است که دارای زمینه ها ، ابعاد و زوایا و امکاناتی بی نهایت است . وقتی با جهان در ارتباط قرار می گیرد هر چه را که در اطراف اوست ، در خود و از خود می سازد و به آنها با توجه به نیازها ، احساسات ، عواطف ، ادراکات و ارزشهایی که دارد ، معنا و جهت استفاده بی نهایت می بخشد . انسان در هر لحظه در ارتباط با طبعت و جهان در کار ساختن ، ساخته شدن ، درهم ریختن و بازسازی است .

به همین جهت آن فضا ، تصور و ایده ای از انسان و زندگانی پایدار ، جاویدان و ابدی است که پیوسته در تغییر و پویاای باشد . در این راستا ، فضا و مکان بیشترین سازش را با طبیعت انسان دارد و بنابراین برای زندگانی او مساعدتر و ابدی تر است که چنین ویژگی هایی را با خود داشته باشد .

           انسان که خود   مجتمع روان فضایی پویا   است .  

مهمترین موضوع رساله ، برخورد با (( مجتمع تجاری )) است ، و با طرح اینکه مجتمع چیست و ماهیت اصلی آن چگونه است ؟ تجارت به چه معناست ؟ نقش تحولات زندگی در غییر عادات واخلاق اجتماعی به چه صورت است ؟ نخستین گام رابه سوی شناخت مجتمع تجاری برداشته ایم ، و از رویکردهای روانشناختی ، فلسفی و معمارانه و … استفاده کرده ایم .    

       در قدیم وسعت شهرها و فاصله میان مراکز گوناگون فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی چنان بود که شهروندان پیاده از یک نقطه به نقطه دیگر می رفتند و هر گاه که برای جابجایی افراد با کالاها از چهار پایان استفاده می شد ، سرعت و نحوه حرکت به گونه ای بود که الزاماً نیازی به متمایز بودن راه ها و فضاهای ارتباطی پیاده و سواره از یکدیگر احساس نمی شد . حضور و حرکت انسان پیاده یا سواره که هم از جهت مورد وتعداد اندک بود و هم فاقد ارتباط چهره به چهره با پیاده نبود . در آن فضاها و نیز استقرار انواع فضاها و فعالیتها در کنار فضاهای ارتباطی آنها را به فضا و عرصه بسیاری از فعالیتهای اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی تبدیل می کرد . فضاهای شهری همان فضاهای باز و سرپوشیده شبکه ارتباطات یعنی راهها ، میدانها ، و فضاهای ورودی هستند . راهها شامل بازارها و معابر می شود . بازار همیشه مرکز شهر به شمار می آمد و علاوه بر مرکزیت فعالیتهای اقصادی در آن کانون فضاها و فعالیتهای اجتماعی

، مذهبی و فرهنگی بود و نقش مهم و تعیین کننده ای در سرنوشت اقتصادی و سیاسی شهر داشت . هرمعبراصلی نیز کمابیش به فضاها و فعالیت های عمومی اختصاص داشت اما معابر فرعی بیشتر مخصوص محله های مسکونی و فعالیتهای نیمه عمومی بودند چنانکه بیشتر اینگونه معابر چنان گسترده و متنوع بود که در بعضی از شهرها از معابر بسیار کم عرض موسوم به کوچه آشتی کنان برای آشتی دادن افرادی که میانشان کدورتی وجود داشت استفاده می کردند . میدانها نیز از فضاهای مهم ارتباطی ، اجتماعی و اقتصادی بودند که در مقیاسهای گوناگون از میدانهای عمومی تا میدانهای مرکز محله ، همواره تجمع مردم و استقرار انواع فعالیتهای اجتماعی ، فرهنگی ، و اقتصای در آنها صورت می گرفت . فضاهای ورودی شهر و بناهای معماری – شهری نیز فضاهایی خاص و محل انجام بعضی از فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بودند .

         یکی از ویژگی های بسیار مهم فضاهای شهری پویایی و تغییر پذیری آنهاست زیرا که این فضاها عرصه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بودند و به تبع تغییر و تحولی که در چگونگی انجام این فعالیتها رخ می داد یا تحت تاثیر تغییرات کمی و کیفی شهر دگرگون می شدند .
بیان مسئله :

       اندیشه ایجاد یک مرکز تجاری بزرگ و گسترده در یک مجموعه شهری در حقیقت بازتابی از رشد فیزیکی و اجتماعی آن می باشد . توسعه فیزیکی شهر از یک طرف و رشد اجتماعی و سیاسی شهر از طرف دیگر، به همراه شکوفایی اندیشه های تازه در شهرسازی و شهرنشینی موجب گردیده است که در تمام تقسیم بندی های شهر ، محله ، ناحیه و … کاربریهای ویژه ای شکل گیرند و نقاطی خاص از شهر به نوع پروژه ای از کاربریهای ، اداری ، اقامتی ، فرهنگی و گاهاً تلفیقی از موارد فوق ( چند عملکردی ) تخصیص یابند .

         با توجه به رشد سریع وبی رویه شهر مشهد در دهه اخیر و افزایش جمعیت در همین سالها نسبت به گذشته و سیل جمعیت زوار به این شهر و رشد فرهنگی خاص مانند بالا رفتن سطح زندگی و توقع ساکنان ، باعث عدم توان مراکز تجاری محله در پاسخ گویی به نیاز مردم گردیده است ، نیاز به مراکزی که عرضه کالا به صورتی منسجم و تعریف شده از لحاظ نوع و کیفیت در اختیار مردم قرار دهند ، و در عین حال پاسخگوی نیازهای دیگر آنان باشد ، احساس می گردد .

        از طرف دیگر مراکز شهری را باید با ایجاد فضاهای اجتماعی و محیط های پیاده روی موزون همراه با حمل و نقل عمومی و تامین پارکینگهای مناسب برای وسایل نقلیه شخصی به مراتب راحتتر و مناسب تر ساخت که ضمن تداوم و اصلاح فعالیتهای رایج در سایت ، فضای مناسبی برای تجمع و تمرکز مراجعین باشد .

 موضوع :

        ارتقای کیفی محیط شهرها و فضاهای شهری مانند بازارها مقوله ای فرهنگی و وابسته به سوابق مردم ومسئولان است از طرفی شرایط اقتصادی نیز به شدت در آن موثر می باشد . با نیم نگاهی به این جریان در می یابیم که امروزه بازارها و مراکز خرید نمی توانند تنها از فراگیری چندین مغازه (تک واحد تجاری) درکنار هم و صرف ایجاد یک رابطه اقتصادی با مخاطبان شکل گرفته و هویت حقیقی پیدا می کنند .

     در دنیای امروز حضور در بازارها ، فروشگاه های زنجیره ای ، تماشای ویرینها و سپس خرید از عمده تفریحات شهرنشینی است . بنابراین وجه دیگر بازار مکانی برای حضور مردم و تعاملات اجتماعی و گذراندن اوقات فراغت و تفریح است که باعث تبدیل بازارها وفضایی ( مکانی ) ماندگار و خاطره انگیز شده است . چنانکه بازارهای سنتی ایران نیز کارکردهای متعدد و متنوعی ، علاوه بر کارکرد اقتصادی – تجاری داشته اند ( و مرکز فعالیت های مختلف اجتماعی بوده اند ) و بازارهای نوین کنونی در کشورهای پیشرفته صنعتی نیزاین چنین هستند .

این موارد در واقع نشانی از یک راه حل سنتی و خود به خودی مردم در ایجاد فضاهایی برای تحقق زندگی و پایداری ارتباطات اجتماعی است .

اهداف و خط مشی کلی پروژه :

     همانگونه که در قسمت بیان مسئله بیان شد ، زندگی ماشینی امروز ما نیاز به مراکز و مجتمع های خاصی دارد که در زمان کوتاه بتوان کلیه کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کرد . همچنین نیاز به فضای شهری مناسب در کنار این مجموعه تجاری لازم به نظر می رسد .

     یک مجموعه تجاری در پیوند مناسب با فضای شهری مقابلش بایستی مکانی برای لذت وخاطره آفرینی ایجاد نماید . با توجه به اینکه میادین و فضاهای شهری ما بیشتر برای اتومبیلها در نظر گرفته شده و مراکز تجاری برای پیاده باید برای همجواری مناسب آنها تدابیری اندیشید .

با توجه به مطالب عنوان شده در این قسمت و قسمت های گذشته اهداف مورد نظر در این پروژه عبارتند از:

بیان اهداف اولیه

            در این رساله منظور ما از صحبت درباره سنت بازار ، نشانگرتمایل به گذشته گرایی و سنت ایستا نیست . هدف از مطالعات مرحله شناخت که قسمت اعظم مطالعات این رساله را تشکیل می دهد و نه بازشناسی و نه باز شناساندن بازار است .

– منظور ما نوعی بازنگری و باز اندیشی است ، نگاهی تازه برای دیدن بنیان آنچه در اختیار داریم و نباید از دست بدهیم . مفاهیم و ارزشهای که بایستی حفظ شوند و ما این بازنگری را از طریق بازار که یکی از مهمترین نمادهای سنت و از عوامل تداوم آن در جامعه ایران است انجام می دهیم .

– لذا تلاش در جهت باز آفرینی فضاهای خا ص و روحیات اجتماعی آنها ، با الهام ازساختار اجتماعی و روحیات فضایی حاکم در گذشته و نه ساختار و عناصر کالبدی آنها .

– فراهم کردن و تدارک شرایطی که رونق بازار را در جهت عرضه محیطی برای برخوردهای اجتماعی و فرهنگی ، در کنار فعالیتهای اقتصادی – تجاری سامان دهد و فرصت هایی را برای توقف ، استراحت ، تفریح و بحث و گفتگوی آنان (تعاملات اجتماعی مخاطبان ) فراهم آورد .

– وسعت بخشیدن به فعالیتهای تفریحی – فرهنگی و تعاملات اجتماعی

 

بیان اهداف نهایی :

 – طراحی یک مجتمع چند عملکردی در قالب یک فضای شهری تعریف شده ، فعال و پویا که بتواند نیازهای مراجعین به آن را به نحوه مطلوبی برآورده سازد .

– ایجاد یک فضای شهری فعال در مجاورت این مجتمع چند عملکردی .

– کوشش در جهت ساماندهی کالبدی بازار با ایجاد یک فضای شهری با هویت و فعال ، مملو از کنشها و واکنش های اجتماعی ، واجد ارزشهای فضایی و مطابق با نیازهای روز .

– دست یافتن به یک کل و به یک تمامیت کالبدی و آمیختگی ارزشمند توده و فضا در یک کلیت مطلوب که ادراک آن آسان و قابل تجسم در ذهن ناظر بوده و فضا و مکان را درآن به خاطر آورد .

 

روش تحقیق

         به منظور پی گیری یک پروسه مناسب برای طرح یک فضای تجاری رساله مورد نظر به سه بخش کلی شناخت ، تحلیل و طراحی تقسیم بندی شده است ، در بخش شناخت به بیان مفاهیم و مبانی پایه در مورد بازار پرداخته وچگونگی پیدایش و شکل گیری بازار ها ، تغییرات آنها در طول زمان و همچنین تغییرات رفتاری در آداب و اخلاق اجتماعی انسان مورد بررسی قرار گرفته است وپس از آن به بررسی بازار های قدیمی در ایران، ویژگیها و خصلتهای آن پرداخته واز معماری فضاهای بازار تا نقش اجتماعی وفرهنگی آن را بررسی کرده است. سپس به نقش و تاثیر تحولات جهانی بر شهر نشینی و بخصوص شهرها وبازارهای ایران و چگونگی شکل گیری این تغییرات پرداخته و اثرات آن رابر تغییر عادات اجتماعی و تغییر الگوهای مصرف در زندگی شهری امروز بدست آورده است . در این روند مطالب بر اساس تحقیقات کتابخانه ای جمع آوری شده اند .

        در فصل بعد به بررسی و شناخت انواع مراکز خرید امروزی در جهان غرب و ایران و مقایسه آنها بایکدیگر پرداخته که از نتایج بدست آمده در بخش اول پرداخته و با بررسی مطالعات انجام شده و جمع بندی کلی از آنها به تعریف دقیق طرح و تعیین مقیاس و مخاطبین آن ، انتخاب سایت و تعیین اجزا و عناصر پروژه رسیده و اهداف کلی و جزیی پروژه را مشخص نموده و با بررسی نمونه های مشابه داخلی و خارجی و بررسی استاندارد ها ، برنامه فیزیکی و مبانی طراحی پروژه شکل گرفته است و راهکارهایی برای ارائه طرح بهتر پیشنهاد شده است .

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه :152
قیمت : 4800 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :  

     ۰۹۳۰۹۷۱۴۵۴۱ فقط پیامک        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما

  serderehi@gmail.com

ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

---  -- ----