دانلود پایان نامه رشته مکانیک : حل معادلات حاکم و تحليل ميزان تأثير گراديان شعاعي دما در سطح مقطع خطوط لوله

دانلود پایان نامه

متن کامل پایان نامه رشته : مکانیک – تبدیل انرژی

با عنوان : حل معادلات حاکم و تحليل ميزان تأثير گراديان شعاعي دما در سطح مقطع خطوط لوله

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصيلات تکميلي

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد “M.Sc”

مهندسي مکانيک – تبديل انرژي

عنوان :

حل معادلات حاکم و تحليل ميزان تأثير گراديان شعاعي دما در سطح مقطع خطوط لوله با جريان لايه اي بر ايجاد خطا در دبي سنج التراسونيک

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

چكيده

  • هدف از اين پروژه تحقيق در خصوص تاثير گراديان شعاعي دما بر ايجاد خطا در فلوميترهاي التراسونيک با تکنولوژي گذر زمان مي باشد.اين پروژه منحصرا به سيال تراکم ناپذير و با رژيم جريان متقارن آرام در خطوط لوله انتقال نفت و گاز پرداخته است.اين حالت معمولا با فاصله حدودي 100D از خروجي شيرهاي فشار شکن انشعاب خطوط تغذيه شهري از مسيرهاي IGAT اتفاق مي افتد که به دليل افت فشار و کاهش سرعت در طي دو مرحله دماي سيال کاهش يافته و اختلاف دمايي مابين گاز و محيط افزايش مي يابد.
  • براي شبيه سازي موضوع فوق از سيال متان جهت مدل سازي عددي استفاده شده است.بطوريکه در ابتدا ضمن مدل سازي شرايط فلوميتر به صورت لوله مستقيم با جريان توسعه يافته آرام دما و سرعت، ضمن لحاظ نمودن تاثير پروفيل دما بر روي خواص فيزيکي سيال، حل Fluent صورت پذيرفته با نتايج حل تحليلي مقايسه گرديده است.سپس با استفاده از هندسه مساله و معادله پيشروي صوت در فضا،فرمول تحليلي لازم جهت محاسبه زمان رفت و برگشت مابين ترانسديسرها بدست آمده و اين زمانها در فرمول تجاري موجود در پردازشگر فلو ميتر جايگذاري مي شود.لذا ميزان افزايش خطا در اثر افزايش گراديان شعاعي دما در اين حالت قابل محاسبه خواهد شد.

مقدمه

حواس آدمي شامل حس‌هاي بينايي، بويايي، شنوايي، چشايي و لامسه نقش تعيين کننده اي در زندگي او دارند. از بين اين حس‌ها بينايي و شنوايي در فواصل دور نيز کار مي کنند ولي سه حس ديگر اين قابليت را ندارند. اما در زير آب شرايط فرق مي کند، اجسام در فواصل دور زير آب قابل ديدن نيستند ولي امواج در زير آب قابل شنيدن هستند و در فواصل دور منتقل مي شوند. تحقيقات نشان داده است که وال ها و دلفين ها در زير آب از امواج مافوق صوت براي رديابي مسير و رسيدن به هدف و برقراري ارتباط استفاده مي کنند.

امواج التراسونيک براي اولين بار در هنگام جنگ جهاني اول در ساخت ترانسديوسرهاي زيرآبي به کار رفت. در سال 1912 پس از برخورد کشتي تايتانيک با کوه يخ و غرق شدن آن تحقيقات به سرعت به اين نتيجه رسيد که در فرکانس هاي بالا رزولوشن رديابي کوه يخ بيشتر مي شود که اين منجر به استفاده از امواج با فرکانس هاي بالاتر از صوت شد و زمينه را براي اولين بار کار آقاي لنجوين[1] که پدر امواج التراسونيک شناخته مي شود، فراهم کرد. اين کار تحقيقاتي در خلال جنگ جهاني اول با همکاري مشترک کشورهاي انگلستان و فرانسه براي رديابي زيردريايي ها انجام شد. فعاليت هاي آزمايشگاهي اين پروژه و تست هاي آن توسط آقاي لنجوين انجام شد. او بعدها تست‌هايي با محدوده رديابي بالا در حدود 2 کيلومتر انجام داد. با استفاده از کريستال کوارتز براي ساخت ترانسديوسر محدوده رديابي تا 6 کيلومتر هم توسعه داده شد. پس از اين اختراع پيشرفت‌هاي حاصل شده در زمينه التراسونيک محدود به زيردريايي ها نشد و به سرعت چندين و چند کاربرد صنعتي و تجاري التراسونيک ابداع شد.

استفاده از روش زمان عبور التراسونيک براي دبي سنجي بر اساس اختلاف سرعت صوت در راستاي جريان و خلاف جهت جريان مي باشد. اين روش سرعت متوسطي براي طول مسير صوتي معين مي دهد. براي تبديل اين سرعت مسير به سرعت متوسط جريان در تمام سطح مقطع جريان، لازم است تا شناختي مناسب از پروفيل سرعت جريان وجود داشته باشد. هدف اين پروژه به بررسي تأثير گراديان شعاعي دما بر مقدار سرعت به دست آمده به کمک اين روش است.

اصول کلي اين روش در شکل 1 ديده مي شود. دو ترانسديوسر[2] التراسونيک که به صورت نقطه اي در نقاط A و B تصور مي شوند، پالس هاي صوتي کوتاه به صورت مايل و با زاويه α نسبت به محور لوله ارسال و دريافت مي کنند. سيگنال بالارونده[3] از B به A تأخير دارد در حالي که سيگنال پايين رونده[4] از A به B با سيال رونده سرعت مي‌گيرد. زمان عبور سيگنال بالارونده و زمان عبور سيگنال پايين رونده اندازه گيري مي شود.

اگر جريان به صورت محوري يکنواخت باشد و سرعت صوت در سيال ثابت باشد که مستلزم ثابت بودن ميدان دماست، سرعت مي تواند به کمک رابطه زير به دست آيد.

پايه هاي روش اندازه گيري دبي سنج زمان عبور التراسونيک

بديهي است ساده سازي هاي انجام شده در رابطه 1 تنها براي تخمين کلي جريان مفيد است. در جريان آرام عملاً در نظر گرفتن پروفيل سرعت يکنواخت خطاي زيادي ايجاد مي کند. از سوي ديگر در کار حاضر بررسي ميدان دما مسأله اصلي مي باشد که بايد در تخمين زمان عبور سيگنال در نظر گرفته شود. تغيير دما سبب تغيير ويسکوزيته سيال مي شود و به نوبه خود سبب تغيير پروفيل سرعت از پروفيل سرعت سهمي هاگن-پوازيه مي شود. به همين دليل در اين کار براي در نظر گرفتن تأثير تغيير ويسکوزيته سيال با دما بر ميدان جريان از شبيه سازي عددي استفاده مي شود. البته مي توان براي ارزيابي جواب ها در نمونه مسأله اي از تأثير گراديان دما بر ويسکوزيته صرف نظر کرد و پاسخ هاي حل عددي را صحه گذاري کرد.

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه :114
قیمت : 4800 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :  

     ۰۹۳۰۹۷۱۴۵۴۱ فقط پیامک        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما

  serderehi@gmail.com

ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

---  -- ----