دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی با موضوع تفاوت در جنسيت و آثار آن بر عملكرد

متن کامل پایان نامه رشته :  علوم تربیتی

با عنوان : تفاوت در جنسيت و آثار آن بر عملكرد

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

با موضوع:

تفاوت در جنسيت و آثار آن بر عملكرد

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

مقدمه

در حالی كه جنس به تفاوت‌های فیزیكی بدن اشاره می‌كند، جنسیت به تفاوت‌های روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی بین زنان و مردان مربوط می‌شود. امروزه جامعه‌شناسان بیش از پیش چگونگی متفاوت بودن وضع زنان و مردان از لحاظ نصیبها و فرصت‌های قابل دسترسی را مورد تحقیق قرار می‌دهند. به عنوان مثال در مشاغلی كه بوسیلۀ مردان و زنان در پیش گرفته می‌شود، افتراق روشنی از نظر جنسیت وجود دارد و زنان به طرزی متراكم در پاره‌ای از اشتغالات معین تمركز یافته‌اند.

“لنور وتیزمَن” و همكارانش كه نقش جنسیت را در برخی از كتاب‌های پیش دبستانی تحلیل كرده‌اند، چندین تفاوت آشكار در نقش‌های جنسیتی یافته‌اند. پسرها نقش بسیار بزرگتری در تصویر و داستان‌ها بازی می‌كرده‌اند تا دخترها و از نظر تعداد به نسبت یازده پسر در برابر یك دختر بودند و اگر حیواناتی را كه دارای هویت جنسی بودند را نیز منظور كنیم این نسبت 95 درصد به یك بوده است.

فعالیت پسرها و دخترها هم متفاوت بود، پسرها به كارهای ماجرا جویانه و فعالیت‌های بیرون از خانه كه مستلزم استقلال و نیرومندی بود می‌پرداختند و هرجا كه دختران ظاهر می‌گردیدند، به گونۀ انفعالی و اكثراً محدود به فعالیت‌های درون خانه نشان داده بودند. دختران برای پسران غذا می‌پختند و خانه را تمیز می‌كردند و یا انتظار بازگشت آن‌ها را می‌كشیدند. تا اندازه‌ای این وضع در مورد مردان و زنان بزرگسال هم كه در كتاب‌های قصّه نشان داده شده بود، صدق می‌كند زنانی كه همسر و مادر نبودند؛ موجوداتی خیالی مانند جادوگران یا مادر خوانده‌های پویان بودند. در تمام كتاب‌هایی كه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، حتّی یك زن وجود نداشت كه شغلی در بیرون از خانه داشته باشد بر عكس مردان در نقش‌های متعددی مانند رزمنده، پلیس، قاضی، شاه و غیره تصویر گردیده بود. همچنین مطالعات صورت گرفته در مورد كارتون‌هایی كه بیش از همه بیننده دارند، نشان می‌دهند كه تقریباً همۀ شخصیت‌های برجسته در این كارتون‌ها مرد هستند و مردها بر كارهایی فعال كه توصیف گردیده مسلّط‌ هستنند.

در مدرسه و گروه‌های همسالان نیز مجموعه‌ای از عوامل به گونه‌ای متفاوت بر دختران و پسران تأثیر می‌گذارند. تفاوت‌های برنامۀ درسی پسران و دختران مثل علوم خانه‌داری برای دختران و فلزكاری برای پسران دیده می‌شود و یا پسرها و دخترها اغلب تشویق می‌شوند كه ورزش‌های مختلفی یاد بگیرند. محافل دوستی در درون و بیرون مدرسه هم معمولاً تمایزی خاصّ برای پسران و دختران قائل است. این سیاق آموزشی و تربیتی خانواده و رسانه، در سایر نهادها هم جریان دارد و بالتبع در نوع حضور زنان و مردان در اجتماع هم تأثیرگذار است. مثلاً معمولاً زنان پله‌های پایین‌تر سلسله مراتب شغلی را اشغال می‌كنند؛ مثل منشی‌گری یا كارهای دفتری و كمتر تخصّص‌های حرفه‌ای در سطوح بالا دارند و حتّی اگر شغلی را هم بگیرند در آن‌ها كمتر امكان ترفیع و ترقّی وجود دارد و یا حقوق و مزایای كمی دارد و یا كارهای نیمه وقت دارند.

تقسیم كار مبتنی بر جنسیت در كارهای خارج از منزل نیز تا حدودی زاییدۀ اختلاف فرصت‌های آموزشی برای مردان و زنان است. به طور كلّی حضور زنان در مراحل عالیۀ نردبان آموزشی كمتر از مردان است و شواهد هم نشان می‌دهد كه تا به حال زنان عموماً آموزش كمتری از هر نوع در مقایسه با مردان دریافت می‌كنند.

یكی از مظاهر بسیار آشنای عدم توازن جنسیتی در نظام آموزشی این است كه زنان عموماً به انتخاب رشته‌های به خصوصی گرایش دارند و به ویژه از علوم و تكنولوژی دوری می‌جویند. این طرز انتخاب رشته به نوبۀ خود بر اقسام مشاغلی كه در دسترسشان قرار دارد، تأثیر می‌گذارد. امتیازهای منفی زنان را در زمینۀ اشتغال باید با نقش بالفعل یا بالقوۀ آن‌ها در خانواده نیز مرتبط دانست. از آنجا كه بار اصلی كار منزل بر دوش زنان قرار دارد، خواه ناخواه این وضع دامنۀ انتخاب شغلی را بر ایشان محدود می‌كند. بعلاوه كارفرما و كارگر هر دو معمولاً تحت تأثیر اعتقاد رایجی قرار می‌گیرند كه می‌گویند جای زن در خانه است و كردارشان را نیز با چنین عقیده‌ای تطبیق می‌دهند. بالاخره باید گفت كه خود زنان هم طوری در جامع بار می‌آیند كه باور می‌كنند همسر و كدبانو بودن برایشان مناسب‌تر از توقّع تحصیل برابری با مردان در صحنۀ اشتغال است.

علی‌رغم آنچه در تربیت متفاوت و آموزش متنوع و در نتیجه اختلاف در اشتغال پایگاه‌های اجتماعی بین مردان و زنان گفته شد، این فرایند در كشورمان متفاوت است؛ زیرا با آنكه تمایزات جنسیتی در آموزش و تربیت جریان دارد ولی نحوۀ انتخاب رشته‌های دانشگاهی و حتّی تحصیلات عالیه نه تنها در انحصار مردان نیست بلكه در زمان حاضر زنان ظرفیت بیشتری از دانشگاه‌ها و تحصیلات عالیه را به خود اختصاص داده‌اند. گرچه در آینده این روند می‌تواند به بحران در ازدواج یا اشتغال كشیده شود و این خود نیاز به برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی متناسب دارد.

تربیت جنسی

طبق تعريفي كه بزودي از تربيت دارد نيز مي توان گفت منظور از تربيت جنسي آن است كه راه هاي يادگيري مسائل جنسي كنترل شود. در اينجا ياد آوري اين مطلب ضروري است كه در كل تعاريف ،منظور از تربيت جنسي ،آموزش آميزش جنسي نيست ،بلكه همه مسائل و سوالات و مباحثي كه مربوط به جنس و جنسيت مي شود مطرح است . به همين جهت است كه تربيت جنسي يكي از مشكل ترين مسائل تربيتي است كه فقط به هنگام بررسي جداگانه مسائل تربيتي مطرح مي شود . با اينكه تربيت جنسي يك جزء تربيت جنسي به طور خاص به معني تلاش براي كسب سلامت از كل مسائل تربيتي است ،اما بنا به اهميتي كه دارد، مستقلا بايستي در مورد آن برنامه ريزي و دقت نظر شود و به صورت كلي نمي توان با اين مسئله برخورد داشت. نسل خردسال و عفت و اخلاق و روابط متقابل به طرز صحيح است و يا شايد منظور از تربيت جنسي مفهوم وسيع تري از آموزش جنسي در بر دارد تربيت نه تنها احساس جنسي را در بر دارد بلكه داراي خصوصيات رشد شخصيت اجتماعي ،اخلاقي و فرهنگي است. تربيت جنسي از ديدگاه مكاتب: در جوامع و مكاتب مختلف ،برخوردهاي مختلفي با مسائل جنسي مي شود . آداب و رسوم هر اجتماع مي تواند نمايانگر رشد اخلاقي ،اجتماعي و اعتقادات آن قوم و مكتب باشد ،مثلا آداب و رسوم اجتماعات اوليه در زمينه روابط جنسي (مثلا ازدواج دسته جمعي ) نشان دهنده سطح اعتقادي كم رشد آنهاست . يا اينكه در بعضي از قبايل افريقايي و امريكاي جنوبي زنان از برهنگي خجالت نمي كشند ،اما اگر آنها را به هنگام غذا خوردن بيابند و يا بدون تكه اي پارچه كه بر سرشان مي اندازند ،تماشا كنند بي اندازه خجالت مي كشند . به هر صورت نظرات و عقايد مختلفي در رابطه با جنس و جنسيت مطرح است . از سويي ،گروهي هستند كه منع بسيار قوي را مي پسندند و از مسئله جنسي با شرم ياد مي كنند .به عنوان مثال ،پيروان افكار ماني هر نوع آميزش جنسي را گناه مي دانستند ،زيرا كه بشر را طبيعتا گناهكار مي دانستند و فكر مي كردند ،بدين ترتيب ،انسان دائما گام هاي تازه اي در خدمت اين گناهكاري مي نهد. مهاتما گاندي نيز در اواخر عمر ،معتقد بودند هر نوع آميزش جنسي شرارت بار است ، حتي در قالب ازدواج. از سوي ديگر تولستوي و ، در آغاز قرن بيستم ،نظريه اي معروف شد و گسترش زيادي پيدا كرد ،مبني بر اينكه هر گونه روابط جنسي كاملا امري شخصي است و اجتماع حق كنترل آن را ندارد . در مكتب فرويد ،پيروان او معتقدند كه منع ها باعث عقده سازي در جوامع مي شود و همين عقده ها باعث نا بساماني و جرم خواهد شد . پس در رابطه با تربيت جنسي ،به تعداد مكاتب مي توان به انواع تربيت اشاره كرد و بعد از آن به انواع عقايد تربيتي در رابطه با جنس و جنسيت رسيد. تربيت از ديدگاه اسلام : براي اسلام ، آموختن ادب از هر كاري مهمتر است . آنچنان كه حديثي از پيامبر اكرم به روشني بيان مي دارد كه آموختن آداب از مرتبه بالايي بر خودار است . ترديدي نيست كه اين آداب شامل آداب جنسي نيز هست ،چرا كه اسلام در رابطه با مسائل بسيار جزئي نيز آدابي را آموخته است . هنگامي كه اسلام براي مسافر ،آدابي دارد و هنگامي كه جهت عافيت و سلامت دعايي و ذكري نقل شده و براي هر دردي از جمله گوش درد و سر درد و ناراحتي وضع حمل كردن خانم ها ،تربيتي و آدابي را قائل است ، و ظريف تر از اين مسائل ، زماني كه براي ايمني از سوختن و حتي رام شدن اسب سركش دستورالمعلي وجود دارد ،چطور ممكن است شكي وجود داشته باشد ،كه اسلام در رابطه با آداب جنسي روش و تربيت خاصي را دنبال نكند. بعضي مسائل جنسي را بزرگترين دام در راه انسان ناميده اند و غريزه جنسي را نافرمانترين غرايز در برابر عقل شمرده اند. آيا ممكن است اسلام توصيه و قوانين و دستوراتي در اين رابطه نداشته باشد تا اين مهم از طريقي به خوبي و درستي هدايتآن هم درباره غريزه جنسي كه بسياري از مشكلات و مسائل تاريخي از بي تربيتي او حاصل شده است و گرفتاري هاي امروز ي به جهت نداشتن برنامه اي منظم براي اين غريزه بوجود آمده است . آيا با همه اين اوصاف مي توان تصور كرد اين مسئله مهم موجود در انسان ها از نظر اسلام دور مانده باشد و در اين رابطه ضرورت تربيت حس نشود؟ از سوي ديگر حضرت علي عليه السلام فرموده اند كه افراد بايستي دوش بدوش علم و معرفت زمان خود پيش روند. لذا تربيت جنسي نيز بايستي با پيشرفت علم غني تر شود و ضمن نگهداري از معيارهاي اصلي اسلام ،پيشرفت هاي جديد در اين علم نيز ملحوظ و در اين رابطه بكار گرفته شود. اهميت تربيت جنسي در اسلام : وجود احكامي همچون جنابت ،مسائل زنان و….. كه خود بحث مفصل دارد و خواننده مي تواند به مراجعه به كتب احكام دقت اسلام را در جزء جزء مسايل بخصوص مسايل جنسي متوجه شود. نشان دهنده اهميت تربيت جنسي در اسلام مي باشد. اينكه اسلام مسايلي را بر جنب حرام كرده يا اعمالي را بر او مكروه مي داند ، خود نشانگر آموزش و تربيت جنسي است و اينكه انسان در اسلام در هيچ مورد و از جمله مسايل جنسي رها نيست . و از همه مهم تر ،توصيه هايي براي رابطه جنسي ،نمود واضح تربيت جنسي در اسلام است . اينكه در چه شرايطي رابطه نبايستي انجام گيرد و در كدام شرايط مكروه است ،و اعمال قبل و بعد از آن چگونه بايد باشد ،يا هنگامي كه اسلام در مورد استمناء دستورالعمل صادر مي كند و اين عمل را حرام مي داند ،همه و همه توجه اين مكتب به مسايل جنسي را مي رساند . در مقابل احكامي مانند احكام عقد دائم -عقد موقت و شرايط هر كدام آنها و شرايطي كه مي توان عقد را بهم زد ،يا زناني كه ازدواج با آنها حرام است و مسايل متفرقه زناشوئي ،و از طرف ديگر طلاق و احكام آن كه بسيار مفصل و صريح در آنها احكام جداگانه وجود دارد ،نشانه اي ديگر از توجه اسلام و حتي اصرار اين مكتب به تربيت جنسي و رعايت اصول اسلامي در اين زمينه است . پس آنچه كه ضرورت زندگي سعادتمند است ،اسلام فرموده است و بايستي اين اوامر به افراد بشر منتقل شود. احاديثي كه در زمينه مسايل جنسي وجود دارد و رعايت هايي كه در اينگونه موارد بايستي انجام شود خود نشانگر توجه اسلام به مسئله ترييت جنسي است كه در ذيل چند مورد اشاره مي شود. قال النبي (ص) : « فرقو ابين اولادكم في المضاجع اذا بلغوا سبع سنين» بين بچه هايتان در محل هاي خوابشان وقتي كه هفت ساله مي شوند ،فرق بگذاريد. اهداف تربيت جنسي اهداف تربيت جنسي بطور كلي جداي از اهداف تربيت به معني عام نيست . هدف اساسي تربيتي مكتب اسلام پرستش خداي يگانه است و عبادت و پرستش خدا يعني خود راتسليم نمودن و از او اطاعت كردن. اگر هدف تربيت جنسي براي مسئولان تعليم و تربيت روشن نباشدراه نيل به هدف هم مسلما آشكار نخواهد بود.آموختن معاشرت صحيح كودكان با يكديگر ،ازمهم ترين اهداف تربيت جنسي در سال هاي نوجواني است.اين كه نوجوانان به نسبت خود را شناخته باشند وبتوانند با جنس مخالف بهترين بر خوردو عاشرت راداشته باشند.دادن معلومات واطلاعات جزئي از هدف هاي تربيت جنسي به شمار مي رود.نه مي توان بابي تفاوتي با مسائل جنسي برخورد كرد ونه مي توان بچه هارا صرفا به خدا سپرد و از هرگونه راهنمايي واطلاعات به آنان دادن پرهيز كرد. بايد فرزندان به نحوي تربيت شوند كه تنها در پرتو عشق واقعي بتوانند از زندگي جنسي لذت ببرندولذت عشق وسعادت خود رابا تشكيل خانواده تحقق بخشد

جنسیت توسعه تعلیم و تربیت

ضرورت توسعه : سازمان علمي وفرهنگي سازمان ملل متحد( يونسکو ) قرن 21 را قرن يادگيري مادام العمر اعلام کرده است .

يادگيري مادام العمر : يعني هر فرد بدور از هر گونه تبعيض جنسي و نژادي و قومي مي تواند از امکانات برابر آموزش استفاده کند و به فردي خود هدايت گر تبديل شود .

فرد خود هدايت گر : فردي است داراي دانش پايه هوش اجتماعي بالا و با انگيزه دروني و آگاه به جريان تفکر و فعاليت هاي شناختي خود .

با توجه به روند جهاني شدن و نياز بالا به عنصر سازگاري فعال ضرورت آموزشهاي کاربردي و با کيفيت و بيش از پيش مشهود گرديده است .

در کشورمان ايران تغييرات ديدگاههاي زنان و دختران نسبت به توانائيهايشان به عنوان يک رويداد مهم تلقي مي شود و به همين دليل فراهم آوردن امکاناتمناسب براي آموزش هاي مادام العمرو مهارتهاي خود هدايتگري براي تمامي گروههاي اجتماعي به ويژه زنان و دختران از جمله وظايف مهم سياست گزاران کلان به شمار مي آيد .

جنس و جنسيت :

جنس : به معناي طبقه بندي افراد به دو جنس زن و مرد بر اساس ساختار ژنتيکي و فيزيولوژيکي بدن و توليد مثل.

جنسيت : به معناي جنبه هاي فرهنگي و اجتماعي افراد يا رفتار هاي دو جنس با توجه به عوامل فرهنگي – اجتماعي .

تحولات کليشه هاي جنسيتي تحت تاثير شرايط اجتماعي – خانوادگي در جريان رشد دختر و پسر قرار مي گيرد . محتواي کليشه هاي جنسيتي را شامل 4 مولفه مي گردد : صفات , رفتارها , ويژگي هاي فيزيکي و مشاغل .

نقش والدين : والدين در ايجاد تفاوت هاي جنسيتي فرزندان خود نقش موثري دارد . نوع رفتارها , اسباب بازي ها , تعيين نوع لباس , الگوهاي ارتباطي و انتظارات والدين از فرزندان نمونه هايي از اين تاثير گذاري والدين در کليشه هاي جنسيتي مي باشد .

نقش مدرسه : اعتقادات و انتظارات معلمان و کارکنان مدرسه ازدانش آموزان ومحتواي کتابهاي درسي بر کليشه هاي جنسيتي تاثيردارد.

رسانه ها : رسانه هاي تصويري , نشريات , کتابها و فيلم ها نقش مهمي بر انتقال کليشه هاي جنسيتي ايفا مي کنند .

نزاد و قوميت : در نژاد هاي مختلف ,نگاه به کليشه هاي جنسيتي متفاوت است .

بررسي هاي علمي بيان گر آن است که در جريان تحولات رشدي دوران کودکي و به ويژه دوران نوجواني , دنياي دو جنس متفاوت ميگردد .با وجود آن که نتايج مربوط به آزمونهاي هوشي نشان مي دهد که تفاوتي در عملکرد دختران و پسران نوجوان در هوش عمومي ديده نمي شود ولي با توجه به شرايط محيطي و انتظارات فرهنگي ودرجريان هويت يابي , رفتار هاي فرد به سمت ايفاي نقش هاي جنسيتي متفاوت هدايت مي شود .

پيشنهاد مي شود : براي دختران و پسران فرصتهاي گفتگو هاي دو جانبه با بزرگسالان در خانه و مدرسه فراهم شود و با گوش کردن به يکديگر فرصت دهيم تا عقايد و افکار خود را بيان نمايند,اين عمل موجب مي شود استقلال فردي و هويت يابي مناسب تامين شود و امکان خود هدايتگري اهراد بيش از پيش فراهم شود .

جامعه پذيري : در جريان جامعه پذيري يک نوزاد انسان به تدريج به موجود اجتماعي تبديل مي شود که ارزشها و فرهنگ جامعه خود را پذيرفته و نقش هاي اجتماعي خود را به عهده مي گيرد.بنابراين توجه به نقش فعال جامعه و فرد و تاثير و تاثر متقابل فرد و جامعه در يکديگر جامعه پيذيري را تسهيل مي کند .

خانواده ,مدارس ,گروه همسالان رسانه ها و ارتباط جمعي همگي بيشترين جامعه پذيري را بر کودکان و نوجوانان دارند .

هويت يابي که مهمترين بخش زندگي هر انسان را تشکيل مي دهد در جريان جامعه پذيري تحقق مي يابد به همين دليل نقش خانواده , مدارس , گروه همسالان و رسانه ها در هويت يابي و جامعه پذيري نقش بسيار مهم و انکار ناپذير به شمار مي آيد .

از جمله ضرورت هاي مهم آموزش و پرورش در جامعه ما : توسعه آموزش هاي کاربردي در زمينه مهارتهاي زندگي سالم و تسهيل جامعه پذيري مناسب مي باشد که جملگي منجر به هويت يابي متعادل و در نتيجه تامين بهداشت روان و اجتماعي مي گردد .

جایگاه طبیعت و تربیت در نقش‌های جنسیتی ما

ر جامعه‌شناسی مفهومی به نام درونی‌کردن نقش‌‌های جنسیتی داریم که یکی از بحث‌های پایه‌ای فمینیسم است. این نقش‌هایی که ما داریم – نقش‌های جنسیتی – همیشه یادگرفتنی و اکتسابی است، حتی اگر به‌نظر خیلی طبیعی بیایند.

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه :28

قیمت : 4800 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :  

     ۰۹۳۰۹۷۱۴۵۴۱ فقط پیامک        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما

  serderehi@gmail.com

ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

---  -- ----