دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی با موضوع تفاوت در جنسیت و آثار آن بر عملکرد

متن کامل پایان نامه رشته :  علوم تربیتی

با عنوان : تفاوت در جنسیت و آثار آن بر عملکرد

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

با موضوع:

تفاوت در جنسیت و آثار آن بر عملکرد

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

مقدمه

در حالی که جنس به تفاوت‌های فیزیکی بدن اشاره می‌کند، جنسیت به تفاوت‌های روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی بین زنان و مردان مربوط می‌شود. امروزه جامعه‌شناسان بیش از پیش چگونگی متفاوت بودن وضع زنان و مردان از لحاظ نصیبها و فرصت‌های قابل دسترسی را مورد تحقیق قرار می‌دهند. به عنوان مثال در مشاغلی که بوسیلۀ مردان و زنان در پیش گرفته می‌شود، افتراق روشنی از نظر جنسیت وجود دارد و زنان به طرزی متراکم در پاره‌ای از اشتغالات معین تمرکز یافته‌اند.

“لنور وتیزمَن” و همکارانش که نقش جنسیت را در برخی از کتاب‌های پیش دبستانی تحلیل کرده‌اند، چندین تفاوت آشکار در نقش‌های جنسیتی یافته‌اند. پسرها نقش بسیار بزرگتری در تصویر و داستان‌ها بازی می‌کرده‌اند تا دخترها و از نظر تعداد به نسبت یازده پسر در برابر یک دختر بودند و اگر حیواناتی را که دارای هویت جنسی بودند را نیز منظور کنیم این نسبت ۹۵ درصد به یک بوده است.

فعالیت پسرها و دخترها هم متفاوت بود، پسرها به کارهای ماجرا جویانه و فعالیت‌های بیرون از خانه که مستلزم استقلال و نیرومندی بود می‌پرداختند و هرجا که دختران ظاهر می‌گردیدند، به گونۀ انفعالی و اکثراً محدود به فعالیت‌های درون خانه نشان داده بودند. دختران برای پسران غذا می‌پختند و خانه را تمیز می‌کردند و یا انتظار بازگشت آن‌ها را می‌کشیدند. تا اندازه‌ای این وضع در مورد مردان و زنان بزرگسال هم که در کتاب‌های قصّه نشان داده شده بود، صدق می‌کند زنانی که همسر و مادر نبودند؛ موجوداتی خیالی مانند جادوگران یا مادر خوانده‌های پویان بودند. در تمام کتاب‌هایی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، حتّی یک زن وجود نداشت که شغلی در بیرون از خانه داشته باشد بر عکس مردان در نقش‌های متعددی مانند رزمنده، پلیس، قاضی، شاه و غیره تصویر گردیده بود. همچنین مطالعات صورت گرفته در مورد کارتون‌هایی که بیش از همه بیننده دارند، نشان می‌دهند که تقریباً همۀ شخصیت‌های برجسته در این کارتون‌ها مرد هستند و مردها بر کارهایی فعال که توصیف گردیده مسلّط‌ هستنند.

در مدرسه و گروه‌های همسالان نیز مجموعه‌ای از عوامل به گونه‌ای متفاوت بر دختران و پسران تأثیر می‌گذارند. تفاوت‌های برنامۀ درسی پسران و دختران مثل علوم خانه‌داری برای دختران و فلزکاری برای پسران دیده می‌شود و یا پسرها و دخترها اغلب تشویق می‌شوند که ورزش‌های مختلفی یاد بگیرند. محافل دوستی در درون و بیرون مدرسه هم معمولاً تمایزی خاصّ برای پسران و دختران قائل است. این سیاق آموزشی و تربیتی خانواده و رسانه، در سایر نهادها هم جریان دارد و بالتبع در نوع حضور زنان و مردان در اجتماع هم تأثیرگذار است. مثلاً معمولاً زنان پله‌های پایین‌تر سلسله مراتب شغلی را اشغال می‌کنند؛ مثل منشی‌گری یا کارهای دفتری و کمتر تخصّص‌های حرفه‌ای در سطوح بالا دارند و حتّی اگر شغلی را هم بگیرند در آن‌ها کمتر امکان ترفیع و ترقّی وجود دارد و یا حقوق و مزایای کمی دارد و یا کارهای نیمه وقت دارند.

تقسیم کار مبتنی بر جنسیت در کارهای خارج از منزل نیز تا حدودی زاییدۀ اختلاف فرصت‌های آموزشی برای مردان و زنان است. به طور کلّی حضور زنان در مراحل عالیۀ نردبان آموزشی کمتر از مردان است و شواهد هم نشان می‌دهد که تا به حال زنان عموماً آموزش کمتری از هر نوع در مقایسه با مردان دریافت می‌کنند.

یکی از مظاهر بسیار آشنای عدم توازن جنسیتی در نظام آموزشی این است که زنان عموماً به انتخاب رشته‌های به خصوصی گرایش دارند و به ویژه از علوم و تکنولوژی دوری می‌جویند. این طرز انتخاب رشته به نوبۀ خود بر اقسام مشاغلی که در دسترسشان قرار دارد، تأثیر می‌گذارد. امتیازهای منفی زنان را در زمینۀ اشتغال باید با نقش بالفعل یا بالقوۀ آن‌ها در خانواده نیز مرتبط دانست. از آنجا که بار اصلی کار منزل بر دوش زنان قرار دارد، خواه ناخواه این وضع دامنۀ انتخاب شغلی را بر ایشان محدود می‌کند. بعلاوه کارفرما و کارگر هر دو معمولاً تحت تأثیر اعتقاد رایجی قرار می‌گیرند که می‌گویند جای زن در خانه است و کردارشان را نیز با چنین عقیده‌ای تطبیق می‌دهند. بالاخره باید گفت که خود زنان هم طوری در جامع بار می‌آیند که باور می‌کنند همسر و کدبانو بودن برایشان مناسب‌تر از توقّع تحصیل برابری با مردان در صحنۀ اشتغال است.

علی‌رغم آنچه در تربیت متفاوت و آموزش متنوع و در نتیجه اختلاف در اشتغال پایگاه‌های اجتماعی بین مردان و زنان گفته شد، این فرایند در کشورمان متفاوت است؛ زیرا با آنکه تمایزات جنسیتی در آموزش و تربیت جریان دارد ولی نحوۀ انتخاب رشته‌های دانشگاهی و حتّی تحصیلات عالیه نه تنها در انحصار مردان نیست بلکه در زمان حاضر زنان ظرفیت بیشتری از دانشگاه‌ها و تحصیلات عالیه را به خود اختصاص داده‌اند. گرچه در آینده این روند می‌تواند به بحران در ازدواج یا اشتغال کشیده شود و این خود نیاز به برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی متناسب دارد.

تربیت جنسی

طبق تعریفی که بزودی از تربیت دارد نیز می توان گفت منظور از تربیت جنسی آن است که راه های یادگیری مسائل جنسی کنترل شود. در اینجا یاد آوری این مطلب ضروری است که در کل تعاریف ،منظور از تربیت جنسی ،آموزش آمیزش جنسی نیست ،بلکه همه مسائل و سوالات و مباحثی که مربوط به جنس و جنسیت می شود مطرح است . به همین جهت است که تربیت جنسی یکی از مشکل ترین مسائل تربیتی است که فقط به هنگام بررسی جداگانه مسائل تربیتی مطرح می شود . با اینکه تربیت جنسی یک جزء تربیت جنسی به طور خاص به معنی تلاش برای کسب سلامت از کل مسائل تربیتی است ،اما بنا به اهمیتی که دارد، مستقلا بایستی در مورد آن برنامه ریزی و دقت نظر شود و به صورت کلی نمی توان با این مسئله برخورد داشت. نسل خردسال و عفت و اخلاق و روابط متقابل به طرز صحیح است و یا شاید منظور از تربیت جنسی مفهوم وسیع تری از آموزش جنسی در بر دارد تربیت نه تنها احساس جنسی را در بر دارد بلکه دارای خصوصیات رشد شخصیت اجتماعی ،اخلاقی و فرهنگی است. تربیت جنسی از دیدگاه مکاتب: در جوامع و مکاتب مختلف ،برخوردهای مختلفی با مسائل جنسی می شود . آداب و رسوم هر اجتماع می تواند نمایانگر رشد اخلاقی ،اجتماعی و اعتقادات آن قوم و مکتب باشد ،مثلا آداب و رسوم اجتماعات اولیه در زمینه روابط جنسی (مثلا ازدواج دسته جمعی ) نشان دهنده سطح اعتقادی کم رشد آنهاست . یا اینکه در بعضی از قبایل افریقایی و امریکای جنوبی زنان از برهنگی خجالت نمی کشند ،اما اگر آنها را به هنگام غذا خوردن بیابند و یا بدون تکه ای پارچه که بر سرشان می اندازند ،تماشا کنند بی اندازه خجالت می کشند . به هر صورت نظرات و عقاید مختلفی در رابطه با جنس و جنسیت مطرح است . از سویی ،گروهی هستند که منع بسیار قوی را می پسندند و از مسئله جنسی با شرم یاد می کنند .به عنوان مثال ،پیروان افکار مانی هر نوع آمیزش جنسی را گناه می دانستند ،زیرا که بشر را طبیعتا گناهکار می دانستند و فکر می کردند ،بدین ترتیب ،انسان دائما گام های تازه ای در خدمت این گناهکاری می نهد. مهاتما گاندی نیز در اواخر عمر ،معتقد بودند هر نوع آمیزش جنسی شرارت بار است ، حتی در قالب ازدواج. از سوی دیگر تولستوی و ، در آغاز قرن بیستم ،نظریه ای معروف شد و گسترش زیادی پیدا کرد ،مبنی بر اینکه هر گونه روابط جنسی کاملا امری شخصی است و اجتماع حق کنترل آن را ندارد . در مکتب فروید ،پیروان او معتقدند که منع ها باعث عقده سازی در جوامع می شود و همین عقده ها باعث نا بسامانی و جرم خواهد شد . پس در رابطه با تربیت جنسی ،به تعداد مکاتب می توان به انواع تربیت اشاره کرد و بعد از آن به انواع عقاید تربیتی در رابطه با جنس و جنسیت رسید. تربیت از دیدگاه اسلام : برای اسلام ، آموختن ادب از هر کاری مهمتر است . آنچنان که حدیثی از پیامبر اکرم به روشنی بیان می دارد که آموختن آداب از مرتبه بالایی بر خودار است . تردیدی نیست که این آداب شامل آداب جنسی نیز هست ،چرا که اسلام در رابطه با مسائل بسیار جزئی نیز آدابی را آموخته است . هنگامی که اسلام برای مسافر ،آدابی دارد و هنگامی که جهت عافیت و سلامت دعایی و ذکری نقل شده و برای هر دردی از جمله گوش درد و سر درد و ناراحتی وضع حمل کردن خانم ها ،تربیتی و آدابی را قائل است ، و ظریف تر از این مسائل ، زمانی که برای ایمنی از سوختن و حتی رام شدن اسب سرکش دستورالمعلی وجود دارد ،چطور ممکن است شکی وجود داشته باشد ،که اسلام در رابطه با آداب جنسی روش و تربیت خاصی را دنبال نکند. بعضی مسائل جنسی را بزرگترین دام در راه انسان نامیده اند و غریزه جنسی را نافرمانترین غرایز در برابر عقل شمرده اند. آیا ممکن است اسلام توصیه و قوانین و دستوراتی در این رابطه نداشته باشد تا این مهم از طریقی به خوبی و درستی هدایتآن هم درباره غریزه جنسی که بسیاری از مشکلات و مسائل تاریخی از بی تربیتی او حاصل شده است و گرفتاری های امروز ی به جهت نداشتن برنامه ای منظم برای این غریزه بوجود آمده است . آیا با همه این اوصاف می توان تصور کرد این مسئله مهم موجود در انسان ها از نظر اسلام دور مانده باشد و در این رابطه ضرورت تربیت حس نشود؟ از سوی دیگر حضرت علی علیه السلام فرموده اند که افراد بایستی دوش بدوش علم و معرفت زمان خود پیش روند. لذا تربیت جنسی نیز بایستی با پیشرفت علم غنی تر شود و ضمن نگهداری از معیارهای اصلی اسلام ،پیشرفت های جدید در این علم نیز ملحوظ و در این رابطه بکار گرفته شود. اهمیت تربیت جنسی در اسلام : وجود احکامی همچون جنابت ،مسائل زنان و….. که خود بحث مفصل دارد و خواننده می تواند به مراجعه به کتب احکام دقت اسلام را در جزء جزء مسایل بخصوص مسایل جنسی متوجه شود. نشان دهنده اهمیت تربیت جنسی در اسلام می باشد. اینکه اسلام مسایلی را بر جنب حرام کرده یا اعمالی را بر او مکروه می داند ، خود نشانگر آموزش و تربیت جنسی است و اینکه انسان در اسلام در هیچ مورد و از جمله مسایل جنسی رها نیست . و از همه مهم تر ،توصیه هایی برای رابطه جنسی ،نمود واضح تربیت جنسی در اسلام است . اینکه در چه شرایطی رابطه نبایستی انجام گیرد و در کدام شرایط مکروه است ،و اعمال قبل و بعد از آن چگونه باید باشد ،یا هنگامی که اسلام در مورد استمناء دستورالعمل صادر می کند و این عمل را حرام می داند ،همه و همه توجه این مکتب به مسایل جنسی را می رساند . در مقابل احکامی مانند احکام عقد دائم -عقد موقت و شرایط هر کدام آنها و شرایطی که می توان عقد را بهم زد ،یا زنانی که ازدواج با آنها حرام است و مسایل متفرقه زناشوئی ،و از طرف دیگر طلاق و احکام آن که بسیار مفصل و صریح در آنها احکام جداگانه وجود دارد ،نشانه ای دیگر از توجه اسلام و حتی اصرار این مکتب به تربیت جنسی و رعایت اصول اسلامی در این زمینه است . پس آنچه که ضرورت زندگی سعادتمند است ،اسلام فرموده است و بایستی این اوامر به افراد بشر منتقل شود. احادیثی که در زمینه مسایل جنسی وجود دارد و رعایت هایی که در اینگونه موارد بایستی انجام شود خود نشانگر توجه اسلام به مسئله ترییت جنسی است که در ذیل چند مورد اشاره می شود. قال النبی (ص) : « فرقو ابین اولادکم فی المضاجع اذا بلغوا سبع سنین» بین بچه هایتان در محل های خوابشان وقتی که هفت ساله می شوند ،فرق بگذارید. اهداف تربیت جنسی اهداف تربیت جنسی بطور کلی جدای از اهداف تربیت به معنی عام نیست . هدف اساسی تربیتی مکتب اسلام پرستش خدای یگانه است و عبادت و پرستش خدا یعنی خود راتسلیم نمودن و از او اطاعت کردن. اگر هدف تربیت جنسی برای مسئولان تعلیم و تربیت روشن نباشدراه نیل به هدف هم مسلما آشکار نخواهد بود.آموختن معاشرت صحیح کودکان با یکدیگر ،ازمهم ترین اهداف تربیت جنسی در سال های نوجوانی است.این که نوجوانان به نسبت خود را شناخته باشند وبتوانند با جنس مخالف بهترین بر خوردو عاشرت راداشته باشند.دادن معلومات واطلاعات جزئی از هدف های تربیت جنسی به شمار می رود.نه می توان بابی تفاوتی با مسائل جنسی برخورد کرد ونه می توان بچه هارا صرفا به خدا سپرد و از هرگونه راهنمایی واطلاعات به آنان دادن پرهیز کرد. باید فرزندان به نحوی تربیت شوند که تنها در پرتو عشق واقعی بتوانند از زندگی جنسی لذت ببرندولذت عشق وسعادت خود رابا تشکیل خانواده تحقق بخشد

جنسیت توسعه تعلیم و تربیت

ضرورت توسعه : سازمان علمی وفرهنگی سازمان ملل متحد( یونسکو ) قرن ۲۱ را قرن یادگیری مادام العمر اعلام کرده است .

یادگیری مادام العمر : یعنی هر فرد بدور از هر گونه تبعیض جنسی و نژادی و قومی می تواند از امکانات برابر آموزش استفاده کند و به فردی خود هدایت گر تبدیل شود .

فرد خود هدایت گر : فردی است دارای دانش پایه هوش اجتماعی بالا و با انگیزه درونی و آگاه به جریان تفکر و فعالیت های شناختی خود .

با توجه به روند جهانی شدن و نیاز بالا به عنصر سازگاری فعال ضرورت آموزشهای کاربردی و با کیفیت و بیش از پیش مشهود گردیده است .

در کشورمان ایران تغییرات دیدگاههای زنان و دختران نسبت به توانائیهایشان به عنوان یک رویداد مهم تلقی می شود و به همین دلیل فراهم آوردن امکاناتمناسب برای آموزش های مادام العمرو مهارتهای خود هدایتگری برای تمامی گروههای اجتماعی به ویژه زنان و دختران از جمله وظایف مهم سیاست گزاران کلان به شمار می آید .

جنس و جنسیت :

جنس : به معنای طبقه بندی افراد به دو جنس زن و مرد بر اساس ساختار ژنتیکی و فیزیولوژیکی بدن و تولید مثل.

جنسیت : به معنای جنبه های فرهنگی و اجتماعی افراد یا رفتار های دو جنس با توجه به عوامل فرهنگی – اجتماعی .

تحولات کلیشه های جنسیتی تحت تاثیر شرایط اجتماعی – خانوادگی در جریان رشد دختر و پسر قرار می گیرد . محتوای کلیشه های جنسیتی را شامل ۴ مولفه می گردد : صفات , رفتارها , ویژگی های فیزیکی و مشاغل .

نقش والدین : والدین در ایجاد تفاوت های جنسیتی فرزندان خود نقش موثری دارد . نوع رفتارها , اسباب بازی ها , تعیین نوع لباس , الگوهای ارتباطی و انتظارات والدین از فرزندان نمونه هایی از این تاثیر گذاری والدین در کلیشه های جنسیتی می باشد .

نقش مدرسه : اعتقادات و انتظارات معلمان و کارکنان مدرسه ازدانش آموزان ومحتوای کتابهای درسی بر کلیشه های جنسیتی تاثیردارد.

رسانه ها : رسانه های تصویری , نشریات , کتابها و فیلم ها نقش مهمی بر انتقال کلیشه های جنسیتی ایفا می کنند .

نزاد و قومیت : در نژاد های مختلف ,نگاه به کلیشه های جنسیتی متفاوت است .

بررسی های علمی بیان گر آن است که در جریان تحولات رشدی دوران کودکی و به ویژه دوران نوجوانی , دنیای دو جنس متفاوت میگردد .با وجود آن که نتایج مربوط به آزمونهای هوشی نشان می دهد که تفاوتی در عملکرد دختران و پسران نوجوان در هوش عمومی دیده نمی شود ولی با توجه به شرایط محیطی و انتظارات فرهنگی ودرجریان هویت یابی , رفتار های فرد به سمت ایفای نقش های جنسیتی متفاوت هدایت می شود .

پیشنهاد می شود : برای دختران و پسران فرصتهای گفتگو های دو جانبه با بزرگسالان در خانه و مدرسه فراهم شود و با گوش کردن به یکدیگر فرصت دهیم تا عقاید و افکار خود را بیان نمایند,این عمل موجب می شود استقلال فردی و هویت یابی مناسب تامین شود و امکان خود هدایتگری اهراد بیش از پیش فراهم شود .

جامعه پذیری : در جریان جامعه پذیری یک نوزاد انسان به تدریج به موجود اجتماعی تبدیل می شود که ارزشها و فرهنگ جامعه خود را پذیرفته و نقش های اجتماعی خود را به عهده می گیرد.بنابراین توجه به نقش فعال جامعه و فرد و تاثیر و تاثر متقابل فرد و جامعه در یکدیگر جامعه پیذیری را تسهیل می کند .

خانواده ,مدارس ,گروه همسالان رسانه ها و ارتباط جمعی همگی بیشترین جامعه پذیری را بر کودکان و نوجوانان دارند .

هویت یابی که مهمترین بخش زندگی هر انسان را تشکیل می دهد در جریان جامعه پذیری تحقق می یابد به همین دلیل نقش خانواده , مدارس , گروه همسالان و رسانه ها در هویت یابی و جامعه پذیری نقش بسیار مهم و انکار ناپذیر به شمار می آید .

از جمله ضرورت های مهم آموزش و پرورش در جامعه ما : توسعه آموزش های کاربردی در زمینه مهارتهای زندگی سالم و تسهیل جامعه پذیری مناسب می باشد که جملگی منجر به هویت یابی متعادل و در نتیجه تامین بهداشت روان و اجتماعی می گردد .

جایگاه طبیعت و تربیت در نقش‌های جنسیتی ما

ر جامعه‌شناسی مفهومی به نام درونی‌کردن نقش‌‌های جنسیتی داریم که یکی از بحث‌های پایه‌ای فمینیسم است. این نقش‌هایی که ما داریم – نقش‌های جنسیتی – همیشه یادگرفتنی و اکتسابی است، حتی اگر به‌نظر خیلی طبیعی بیایند.

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه :۲۸

قیمت : ۴۸۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :  

     ۰۹۳۰۹۷۱۴۵۴۱ فقط پیامک        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما

  serderehi@gmail.com

ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

شماره کارت :  -- ----

مطالب مشابه