آینده نگاری ترافیک کانتینری بنادرجنوبی ایرانی در افق 1404 -موردکاوی ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی – پایان نامه ارشد

thesis-download

عنوان پایان نامه :

تکه ای  از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

3-2-4-1 تجارت بين الملل

يكي از دلايلي كه تجارت بين الملل را به عنوان مهم ترين عامل جهاني شدن ذكر مي­كنند، آن است كه تجارت بين الملل، امكان تقسيم كار بين­الملل بر مبناي تخصص را فراهم آورده و تقسيم كار بين­الملل حجم توليدات جهاني را افزوده وافزايش توليدات نيز پيشرفت هاي تكنولوژيك را تسريع نموده است. تاثيرات متقابل سير بهم پيوسته اين سه فرآيند، بر شتاب تحولات اقتصادي جهان افزوده ودر مجموع باعث شده كه دهه­هاي اخير سيماي كاملا متفاوتي به نسبت دوره­هاي پيشين داشته باشد. واضح است كه هر چه حجم مبادلات بين كشورها افزايش يابد،  ناگزير ادغام اقتصادي و وابستگي­هاي تجاري آنها به يكديگر بيشتر مي­شود. بنابراين اين ادغام حاصل از فرآيند تجارت بين الملل روند سير تحولات وحركت به سوي جهاني شدن را سهل­تر مي­كند (بهکیش، 1381).

بر اساس تئوري­هاي اقتصادي، تجارت آزاد باعث شكل­گيري توليد در كشورها بر پايه مزيت نسبي آنان مي­شود كه در پي آن افزايش حجم توليد وآنگاه صادرات را در پي خواهد داشت. توليد براساس مزيت نسبي، خود مي­تواند باعث تخصص توليد شده وآنگاه واردات برخي كالاها كه در توليد آنها مزيتي وجود ندارد، اجتناب ناپذير مي­شود. بنابراين روي­آوري به تجارت آزاد حجم­هاي عظيم كالا و مواد اوليه را در گستره جغرافياي بين الملل به تحرك درآورده و جابجایي جغرافيایي توليد، مواد ونيروي انساني را ميسر مي سازد. امروزه با حمايت سازمانهاي بين المللي نظير سازمان تجارت جهاني راه ورود به تجارت آزاد و بهره­برداري از مزاياي آن هر روز هموارتر مي­شود (حقيقي،1388).

 

3-2-4-2 بين المللي شدن توليد

مهمترين موضوعي كه در روند جهاني شدن بيش از همه به آن پرداخته شده،  مسئله دسترسي و ادغام بازارهاي بين­المللي است. طي دو دهه گذشته رشد تكنولوژي به ويژه تكنولوژي هاي جديد عامل مهمي در ادغام بازارها و فرآيند جهاني شدن بوده است، در واقع تكنولوژي عامل محرك ايجاد بازارهاي جهاني بوده و مبناي مهمي براي ايجاد مزيت رقابتي شده است. امروزه تكنولوژي به عنوان اصلي­ترين ابزار در كاهش هزينه­ها، افزايش بهره­وري و فراهم آورنده شرايط جابجايي عوامل توليد منظور مي­شود. در دهه اخير كسب اطلاع از بازارهاي جهاني و ارائه كالا به جهان مصرف­كنندگان كار آساني شده و اين هم در سايه تكنولوژي هاي جديد ميسر شده است. در يك بررسي در سال 1980 كل هزينه انتقال تكنولوژي جهاني برابر 48/12 بيليون دلار بوده و تا سال 1995 به 44/64 بيليون دلار رسيده است كه به طور متوسط سالانه 14/13 درصد رشد داشته است(Kumar,2001).

بنابراين تكنولوژي به عنوان يكي از ابزارهاي فوق العاده مهم در روند جهاني شدن دنياي متحولي را به تصوير مي­كشد كه نتيجه آن ادغام بازارهاي جهاني و فراهم آوردن تسهيلاتي به منظور انتقال و جابجائي شيوه­هاي توليد و كالاهاي ساخته شده است. اقتصاد و توليد جهاني هر روز بيشتر بر تكنولوژي­هاي دانش كنوني اثر گذاشته و روندي صعودي را طي مي­كند. رشد تكنولوژي که خود معلول تجارت جهاني است، تمايل زیادی در جهت افزايش توليدات و كاهش هزينه داشته و اين دو عامل به گونه اي متقابل بر يكديگر اثرگذار و اثرپذيرمی باشند (Burton, 1999).

 

3-2-5 چشم انداز اقتصاد ايران

در ابتداي قرن بيستم، اقتصاد ايران به عنوان اقتصادي شناخته مي شد که براي مدت هاي طولاني دچار رکود شده و کاملا وابسته به کشاورزي ناکارآمد سنتي بوده و در عرصه جهاني نقشي براي آن قابل تصور نبودند. با ورود به قرن بيست و يکم اقتصاد ايران به گونه­اي تغيير يافت که ديگر نمي­توانستند آن را به عنوان يک بازيگر کليدي در اقتصاد جهان ناديده گرفت. در ابتداي اين قرن نهادهاي بنيادي اقتصادي در کشور شکل گرفته و با تاثيرپذيري از روش                     برنامه­ريزي غربي فعاليت در بخش هاي مختلف اقتصادي آغاز گردید (Amuzegar,1997).

پس از اتمام جنگ  تحميلي صادرات نفت با افزايش توليد آغاز شد و برخي سياست­هاي جانب بازار در پيش گرفته شد و اقتصاد به طور جدي بازيابي شده و هزينه هاي تجارت کاهش يافت. در نتيجه صادرات غيرنفتي اندکي بهبود يافته و تمرکز نيز بر کشورهاي توسعه يافته بود. اما پس از 1991 بار ديگر کشورهاي در حال توسعه در کانون توجه اقتصاد ايران قرار گرفته و به طور خاص روابط اقتصادي با همسايگان توسعه يافت. هرچند که تجارت حجمي بوده و ارزش هر تن صادرات کمتر از دهه 1970 بوده است (Amuzegar,1997).

در دوره 1994-1993 با کاهش درآمدهاي نفتي بار ديگر سياست­هاي حمايت­گر و کنترل بازار ارز در پيش گرفته شد. فروپاشي شوروي، حمله آمريکا به افغانستان و افزايش باورنکردني قيمت نفت و رشد فزاينده در اقتصاد همسايگان باعث شد که جهاني شدن در پس دروازه­هاي کشور منتظر ورود ايران باشد. ايران براي بهره برداي از اين فرصت خود را آماده می کرد، هرچند که هنوز نيز ترديد در مورد نحوه صادرات غيرنفتي کشور به دليل وابستگي زياد به نفت وجود دارد (شركت دريابان،1387).

 

3-3 تحولات كشتيراني، بندر و پسكرانه

همانگونه که اظهارگرديد صنعت بندر متاثر ازتقابل رويدادهاي صنعت پسكرانه و صنعت كشتيراني است. كشتيراني و پسكرانه هر دو به عنوان مشتريان بنادر شناخته مي شوند و هم آوري  اين دو صنعت در بنادر روي خواهد داد و بنابراين بنادر بيش از آن كه صرفا به عنوان  نقطه تبادل شيوه حمل و نقل مورد استفاده قرار گيرند،به عنوان نقطه اي به منظور ايجاد ارزش افزوده لحاظ خواهند شد.

 

3-3-1 تحولات حمل و نقل بين المللي دريايي

اهميت اقتصادي-سياسي حمل و نقل تا عصر حاضر چندان شناخته شده نبود و حمل و نقل دريائي نيز تا قبل از انقلاب صنعتي شيوه غالب جابجائي بار و مسافر در گستره جهاني بود، بنابراين تا قبل از انقلاب صنعتي تجارت دريايي در مقايسه با حجم هاي امروزين بيشتر جنبه نمايشي داشته است.

حمل و نقل بين الملل يا به عبارتي تجارت بين الملل در قرن 19 و در پي بهبود تكنولوژي موتورهاي احتراق و نيز جايگزيني نفت با زغال (1870) به عنوان سوخت بيشترين توسعه را داشته است. مسيرهاي حمل و نقل دريايي نيز در پي پيدايش مسيرهاي جديد همچون احداث كانال سوئز(1869) و كانال پاناما (1914) به طور شگرفي كوتاه شده و تجارت بين الملل ابعاد كاملا جديدي يافته است.

از 1880 به بعد نيز كشتيراني خطوط منظم بنادر جهان را به هم وصل نموده اند و كالاها و مسافران را جابجا                         مي نمایند (رودريگو، 2003). اين موضوع باعث ساخت كشتي هاي غول پيكر شده و ظهور صنعت كانتينريزاسيون را در پي داشته است. در واقع ظهور كانتينر در نظام حمل و نقل بين المللي پيش نيازي براي ادغام فعاليت هاي پراكنده اقتصادي، تخصصي شدن ناوگان و زيرساخت هاي بندري شده و ترافيك كانتينري عمدتا در بنادر هاب (مركز توزيع در يك منطقه) متمركز شده اند. بنابراين تحولات اخیر باعث تجمع فعاليت هاي اقتصادي در اطراف شهرها و منطقي شدن فعاليت شبكه ها شده و در سطح سيستم حمل و نقل دريايي نيز صنعت ديگري به نام كشتيراني فيدرينگ (كشتي هايي كه وظيفه حمل و توزيع كانتينرها از بنادر هاب به بنادر كوچكتر يك كشور يا منطقه را برعهده دارند) را بنيان نهاده است.

در دهه 60 تسلط پيشين بنادر بر پسكرانه هاي خود بار ديگر مورد توجه قرار گرفت. اين بار بنادر وظيفه تقابل شيوه هاي حمل و نقل را بر عهده گرفته و كالاها را هزاران مايل دورتر از محل استقرار خود انتقال مي دادند. همگام با انعطاف و ادغام خطوط كانتينري بنادر نيز در ماهيت پيشين خود تغييراتي داده اند، به طوري كه براي جذب بخشي از تجارت بين الملل به شرايط زير وابسته شدند: همگرائي جغرافيایي سايت هاي بندري با خطوط كشتيراني و استراتژي هاي بازار، بهبود كيفيت حمل و نقل بين وجهي بنادر و به خصوص سيستم هاي لجستيكي، وفور كالاهاي محلي (وجود مناطق توليدي)، حلقه هاي ارتباط حمل و نقل بين وجهي با مراكز توليد و مصرف(درخشان،1381).

از سوی دیگر خطوط كشتيراني نيز خدمات خود را منطقي تر نموده اند و تغييرات و نيازمندي هاي بازار و مشتريان را درك كرده و سفرهاي خود را تعديل نموده اند. در اين جريان طيفي از سلسله مراتب بندري به وجود آمد (بنادر هاب و اسپاك) كه برخي از بنادر پيشين را از دور خارج كرده و برخي را نيز براي بقا به نوسازي تسهيلات و خدماتشان وادار نموده است (شكل3-2 ).

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

پایان نامه رشته دریانوردی گرایش : حمل و نقل دریایی: آینده نگاری ترافیک کانتینری بنادرجنوبی ایرانی در افق 1404 -موردکاوی ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی

مطالب مشابه

پایان نامه بررسی اثر امواج مایکروویو بر استخراج اسانس و ترکیبات شیمیایی موجود در برخی نمونه های گیا...
پایان نامه بررسی امکان اتصال آفلاتوکسین M1 به لاکتوباسیلوس رامنوس GG و بیفیدوباکتریوم لاکتیس BB12 در...
دانلود پایان نامه بررسی اثر کیفیت ارتباط بر وفاداری در هتل‌های شهر ایلام
پایان نامه اندازه گیری قند خون به صورت غیر تهاجمی با امواج التراسوند
دانلود پایان نامه رابطه معنی دارمیان حفظ دانش و نوآوری سازمانی
پایان نامه ارشد هدف گذاری برنامه های پژوهشی برای معلمان