آینده نگاری ترافیک کانتینری بنادرجنوبی ایرانی در افق ۱۴۰۴ -موردکاوی ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی – پایان نامه ارشد

thesis-download

عنوان پایان نامه :

تکه ای  از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

۳-۲-۴-۱ تجارت بین الملل

یکی از دلایلی که تجارت بین الملل را به عنوان مهم ترین عامل جهانی شدن ذکر می­کنند، آن است که تجارت بین الملل، امکان تقسیم کار بین­الملل بر مبنای تخصص را فراهم آورده و تقسیم کار بین­الملل حجم تولیدات جهانی را افزوده وافزایش تولیدات نیز پیشرفت های تکنولوژیک را تسریع نموده است. تاثیرات متقابل سیر بهم پیوسته این سه فرآیند، بر شتاب تحولات اقتصادی جهان افزوده ودر مجموع باعث شده که دهه­های اخیر سیمای کاملا متفاوتی به نسبت دوره­های پیشین داشته باشد. واضح است که هر چه حجم مبادلات بین کشورها افزایش یابد،  ناگزیر ادغام اقتصادی و وابستگی­های تجاری آنها به یکدیگر بیشتر می­شود. بنابراین این ادغام حاصل از فرآیند تجارت بین الملل روند سیر تحولات وحرکت به سوی جهانی شدن را سهل­تر می­کند (بهکیش، ۱۳۸۱).

بر اساس تئوری­های اقتصادی، تجارت آزاد باعث شکل­گیری تولید در کشورها بر پایه مزیت نسبی آنان می­شود که در پی آن افزایش حجم تولید وآنگاه صادرات را در پی خواهد داشت. تولید براساس مزیت نسبی، خود می­تواند باعث تخصص تولید شده وآنگاه واردات برخی کالاها که در تولید آنها مزیتی وجود ندارد، اجتناب ناپذیر می­شود. بنابراین روی­آوری به تجارت آزاد حجم­های عظیم کالا و مواد اولیه را در گستره جغرافیای بین الملل به تحرک درآورده و جابجایی جغرافیایی تولید، مواد ونیروی انسانی را میسر می سازد. امروزه با حمایت سازمانهای بین المللی نظیر سازمان تجارت جهانی راه ورود به تجارت آزاد و بهره­برداری از مزایای آن هر روز هموارتر می­شود (حقیقی،۱۳۸۸).

 

۳-۲-۴-۲ بین المللی شدن تولید

مهمترین موضوعی که در روند جهانی شدن بیش از همه به آن پرداخته شده،  مسئله دسترسی و ادغام بازارهای بین­المللی است. طی دو دهه گذشته رشد تکنولوژی به ویژه تکنولوژی های جدید عامل مهمی در ادغام بازارها و فرآیند جهانی شدن بوده است، در واقع تکنولوژی عامل محرک ایجاد بازارهای جهانی بوده و مبنای مهمی برای ایجاد مزیت رقابتی شده است. امروزه تکنولوژی به عنوان اصلی­ترین ابزار در کاهش هزینه­ها، افزایش بهره­وری و فراهم آورنده شرایط جابجایی عوامل تولید منظور می­شود. در دهه اخیر کسب اطلاع از بازارهای جهانی و ارائه کالا به جهان مصرف­کنندگان کار آسانی شده و این هم در سایه تکنولوژی های جدید میسر شده است. در یک بررسی در سال ۱۹۸۰ کل هزینه انتقال تکنولوژی جهانی برابر ۴۸/۱۲ بیلیون دلار بوده و تا سال ۱۹۹۵ به ۴۴/۶۴ بیلیون دلار رسیده است که به طور متوسط سالانه ۱۴/۱۳ درصد رشد داشته است(Kumar,2001).

بنابراین تکنولوژی به عنوان یکی از ابزارهای فوق العاده مهم در روند جهانی شدن دنیای متحولی را به تصویر می­کشد که نتیجه آن ادغام بازارهای جهانی و فراهم آوردن تسهیلاتی به منظور انتقال و جابجائی شیوه­های تولید و کالاهای ساخته شده است. اقتصاد و تولید جهانی هر روز بیشتر بر تکنولوژی­های دانش کنونی اثر گذاشته و روندی صعودی را طی می­کند. رشد تکنولوژی که خود معلول تجارت جهانی است، تمایل زیادی در جهت افزایش تولیدات و کاهش هزینه داشته و این دو عامل به گونه ای متقابل بر یکدیگر اثرگذار و اثرپذیرمی باشند (Burton, 1999).

 

۳-۲-۵ چشم انداز اقتصاد ایران

در ابتدای قرن بیستم، اقتصاد ایران به عنوان اقتصادی شناخته می شد که برای مدت های طولانی دچار رکود شده و کاملا وابسته به کشاورزی ناکارآمد سنتی بوده و در عرصه جهانی نقشی برای آن قابل تصور نبودند. با ورود به قرن بیست و یکم اقتصاد ایران به گونه­ای تغییر یافت که دیگر نمی­توانستند آن را به عنوان یک بازیگر کلیدی در اقتصاد جهان نادیده گرفت. در ابتدای این قرن نهادهای بنیادی اقتصادی در کشور شکل گرفته و با تاثیرپذیری از روش                     برنامه­ریزی غربی فعالیت در بخش های مختلف اقتصادی آغاز گردید (Amuzegar,1997).

پس از اتمام جنگ  تحمیلی صادرات نفت با افزایش تولید آغاز شد و برخی سیاست­های جانب بازار در پیش گرفته شد و اقتصاد به طور جدی بازیابی شده و هزینه های تجارت کاهش یافت. در نتیجه صادرات غیرنفتی اندکی بهبود یافته و تمرکز نیز بر کشورهای توسعه یافته بود. اما پس از ۱۹۹۱ بار دیگر کشورهای در حال توسعه در کانون توجه اقتصاد ایران قرار گرفته و به طور خاص روابط اقتصادی با همسایگان توسعه یافت. هرچند که تجارت حجمی بوده و ارزش هر تن صادرات کمتر از دهه ۱۹۷۰ بوده است (Amuzegar,1997).

در دوره ۱۹۹۴-۱۹۹۳ با کاهش درآمدهای نفتی بار دیگر سیاست­های حمایت­گر و کنترل بازار ارز در پیش گرفته شد. فروپاشی شوروی، حمله آمریکا به افغانستان و افزایش باورنکردنی قیمت نفت و رشد فزاینده در اقتصاد همسایگان باعث شد که جهانی شدن در پس دروازه­های کشور منتظر ورود ایران باشد. ایران برای بهره بردای از این فرصت خود را آماده می کرد، هرچند که هنوز نیز تردید در مورد نحوه صادرات غیرنفتی کشور به دلیل وابستگی زیاد به نفت وجود دارد (شرکت دریابان،۱۳۸۷).

 

۳-۳ تحولات کشتیرانی، بندر و پسکرانه

همانگونه که اظهارگردید صنعت بندر متاثر ازتقابل رویدادهای صنعت پسکرانه و صنعت کشتیرانی است. کشتیرانی و پسکرانه هر دو به عنوان مشتریان بنادر شناخته می شوند و هم آوری  این دو صنعت در بنادر روی خواهد داد و بنابراین بنادر بیش از آن که صرفا به عنوان  نقطه تبادل شیوه حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرند،به عنوان نقطه ای به منظور ایجاد ارزش افزوده لحاظ خواهند شد.

 

۳-۳-۱ تحولات حمل و نقل بین المللی دریایی

اهمیت اقتصادی-سیاسی حمل و نقل تا عصر حاضر چندان شناخته شده نبود و حمل و نقل دریائی نیز تا قبل از انقلاب صنعتی شیوه غالب جابجائی بار و مسافر در گستره جهانی بود، بنابراین تا قبل از انقلاب صنعتی تجارت دریایی در مقایسه با حجم های امروزین بیشتر جنبه نمایشی داشته است.

حمل و نقل بین الملل یا به عبارتی تجارت بین الملل در قرن ۱۹ و در پی بهبود تکنولوژی موتورهای احتراق و نیز جایگزینی نفت با زغال (۱۸۷۰) به عنوان سوخت بیشترین توسعه را داشته است. مسیرهای حمل و نقل دریایی نیز در پی پیدایش مسیرهای جدید همچون احداث کانال سوئز(۱۸۶۹) و کانال پاناما (۱۹۱۴) به طور شگرفی کوتاه شده و تجارت بین الملل ابعاد کاملا جدیدی یافته است.

از ۱۸۸۰ به بعد نیز کشتیرانی خطوط منظم بنادر جهان را به هم وصل نموده اند و کالاها و مسافران را جابجا                         می نمایند (رودریگو، ۲۰۰۳). این موضوع باعث ساخت کشتی های غول پیکر شده و ظهور صنعت کانتینریزاسیون را در پی داشته است. در واقع ظهور کانتینر در نظام حمل و نقل بین المللی پیش نیازی برای ادغام فعالیت های پراکنده اقتصادی، تخصصی شدن ناوگان و زیرساخت های بندری شده و ترافیک کانتینری عمدتا در بنادر هاب (مرکز توزیع در یک منطقه) متمرکز شده اند. بنابراین تحولات اخیر باعث تجمع فعالیت های اقتصادی در اطراف شهرها و منطقی شدن فعالیت شبکه ها شده و در سطح سیستم حمل و نقل دریایی نیز صنعت دیگری به نام کشتیرانی فیدرینگ (کشتی هایی که وظیفه حمل و توزیع کانتینرها از بنادر هاب به بنادر کوچکتر یک کشور یا منطقه را برعهده دارند) را بنیان نهاده است.

در دهه ۶۰ تسلط پیشین بنادر بر پسکرانه های خود بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. این بار بنادر وظیفه تقابل شیوه های حمل و نقل را بر عهده گرفته و کالاها را هزاران مایل دورتر از محل استقرار خود انتقال می دادند. همگام با انعطاف و ادغام خطوط کانتینری بنادر نیز در ماهیت پیشین خود تغییراتی داده اند، به طوری که برای جذب بخشی از تجارت بین الملل به شرایط زیر وابسته شدند: همگرائی جغرافیایی سایت های بندری با خطوط کشتیرانی و استراتژی های بازار، بهبود کیفیت حمل و نقل بین وجهی بنادر و به خصوص سیستم های لجستیکی، وفور کالاهای محلی (وجود مناطق تولیدی)، حلقه های ارتباط حمل و نقل بین وجهی با مراکز تولید و مصرف(درخشان،۱۳۸۱).

از سوی دیگر خطوط کشتیرانی نیز خدمات خود را منطقی تر نموده اند و تغییرات و نیازمندی های بازار و مشتریان را درک کرده و سفرهای خود را تعدیل نموده اند. در این جریان طیفی از سلسله مراتب بندری به وجود آمد (بنادر هاب و اسپاک) که برخی از بنادر پیشین را از دور خارج کرده و برخی را نیز برای بقا به نوسازی تسهیلات و خدماتشان وادار نموده است (شکل۳-۲ ).

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

پایان نامه رشته دریانوردی گرایش : حمل و نقل دریایی: آینده نگاری ترافیک کانتینری بنادرجنوبی ایرانی در افق ۱۴۰۴ -موردکاوی ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی

آدرس : تهران – خیابان انقلاب – بین چهار راه ولیعصر و دانشگاه تهران – خیابان ابوریحان – پلاک ۹۳ – تیم برنامه نویسی فناوران ایده پرداز

مطالب مشابه

پایان نامه تکنولوژی و کاربرد درزگیرهای پلی اورتان
دانلود پایان نامه بررسی جاذبه­های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قز...
پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و اثر بخشی مدیران ادارات امور مالیاتی استان کردستان
پایان نامه مطالعه موردی به‌کارگیری شاخص فقر آبی درمقیاس محلی در خصوص حوضه آبریز زهره وجراحی
پایان نامه گفتمان انقلاب اسلامی وارزشهای دنیای مدرن
پایان نامه تعیین رابطه نوع شخصیت ، هوش هیجانی و انطباق پذیری با عملکرد کارکنان در فرمانداری های